Alla fåglar kommit re'n

Visst är det trevligt med fågelsången som plötsligt dykt upp tillsammans med vårvinterns ljus?

På gården som vårt sovrum vetter till har vi några träd. Inget märkvärdigt egentligen, nån rönn, ett par björkar och en tall. Dessa träd inhyser sångglada hyresgäster. Jag som ligger vaken några timmar varje natt från tresnåret och framåt börjar känna mig bekant med dessa grannar, främst en av dem. Jag delar upp dennes morgonschema i tre delar:

1. Sång över glädjen att det inte kommer vara kolsvart så länge till

2. Sång över glädjen att solens snart, mycket snart, jaså inte än? men jättesnart kommer dyka upp med dagens första skälvande strålar

3. Sång över glädjen att strålarna nått fram. Här är det kutym att en annan sorts fågel instämmer ett par gånger.

Runt 05:00 är schemat fullföljt, fågeln tar en kafferast före morgonsången och jag får somna om.


Kommentarer

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0