Gluten- och mjölkfri

Jag har bestämt mig för att köra Projekt: Glutenfritt. Jag vet sedan tidigare att magen blir stabilare av att jag håller mig glutenfri. 48 timmar har jag hållit på än så länge och under de 48 timmarna har jag inte haft magknip en enda gång, vilket jag vanligtvis får efter morgonkaffet. Jag har inte heller varit särskilt sugen på kaffe, vilket jag tror beror på att jag inte ätit något bröd. Jag har inte heller haft något sötsug, vilket jag tror hänger ihop med minskade kaffesuget, vilket jag tror hänger ihop med...ja, ni fattar. Jag är inte direkt kaffe, bröd eller sötsugen hela dagarna i övrigt heller, men jag har ju en mage som är snabb på att klaga när saker och ting inte riktigt stämmer och jag blir ofta trött på eftermiddagstimmarna.

Att vara så mjölkfri (MJÖLKfri alltså, inte endast laktosfri som en del får för sig) som möjligt har jag varit i snart ett år, och den skillnaden jag kände i början håller i sig. Jag är inte uppblåst, behöver inte springa på toa flera gånger om dagen och jag får inte alls samma typ av blodsockersvängningar som jag fick när jag åt massa mjölkprodukter.

Trots att jag i mångt och mycket minimerat mjölkprodukterna i mitt liv så passar jag på att ta bort även dem helt i samband med Projekt: Glutenfritt. Mitt mål är helt enkelt en balanserad mage, för där tror jag mycket annat som behöver balanseras utgår ifrån.

Jag är ju mycket för att hitta naturliga ersättningar och undviker helst produkter som sojagrädde och sånt (ingredienslistan på såna produkter är lååång), så det dyker nog upp lite recept här så småningom.

Kommentarer
Postat av: Venla

Vad vi äter HAR inverkan. Syrrans yngste son har autism. De började med en diet för snart ett år sedan. Läs om du vill:

http://viggossite.weebly.com/introduktion.html

Svar: Just det, du berättade ju om det i somras. Det är så himla intressant och bra att dieten är utformad, vilken räddning för föräldrar till barn med autism! Har för mig att även människor med ADHD blir hjälpta av liknande (eller samma?) diet.
Linda

2012-09-04 @ 22:16:14

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0