Greta, 18 månader, gillar bilar.

Greta gillar bilar. Och traktorer. Ja, allt med däck. Dessutom gillar hon hundar, katter, hästar, halsband, böcker, rutchkanor och att pussas och kramas, för att nämna några saker.

Idag är det ett och ett halvt år sen Greta ploppade ut och på den tiden uppskattade hon mest sömn och amning (det gör hon iof fortfarande, hon firade 18-månadersdagen med att somna ammandes vid köksbordet kl.19:00. Skippade kvällsfika och allt, är man trött så är man).

Jag vill inte ha så mycket sagt mer än att kommentarer som "ja, hon gillar ju verkligen killiga saker som bilar och sånt" inte fyller så stor funktion. Mer än att, i värsta fall och antagligen, sakta men säkert påverka vår dotter att förstå hon gillar något som hon egentligen inte borde gilla eftersom hon är tjej.

Jag tycker vi säger så här: Greta får gilla allt hon vill och om vi vill kommentera det kan vi ju säga "oj, tänk vad mycket olika intressen man har som barn", eller något liknande. För hon är ju ett barn.

Kommentarer
Postat av: Sara Arnbro

amen! Ivar och Viktor har både prinsessslott med blinkande torn, my little ponnies och ett kök. för att nämna några saker. Att köket skulle vara en "tjejsak" hade jag aldrig tänkt på (eftersom jag inte tycker att det är det) förrens det var någon som komenterade det. Att vi dessutom har rosa prinsess-solskydd i bilen är för vissa ett mysterium. mysko, rosa som är så fint.

2012-04-10 @ 00:45:41
Postat av: Emmelie

Vad tiden går fort saknar er alla 3. Vi håller på väldigt mycket med genus nu i utbildningen och det finns väldigt många och olika kommentarer, barn är barn och de ska själva upptäcka och utforska. Det är inte barn som ifrågasätter såna saker utan nästan alltid stereotypa vuxna.

vi har läst den här:

Genuspedagogik: En tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga, av Kajsa Svaleryd

En jätte bra bok som som väcker många tankar.



kram på er och hopas vi ses snart.

2012-04-10 @ 14:09:21
URL: http://www.bebisbloggen.se
Postat av: Jonna

Du har blivit taggad: http://amningshysteri.blogspot.se/2012/04/hahaha-kedjebrev.html

2012-04-11 @ 23:40:47
URL: http://amningshysteri.blogspot.com
Postat av: Mirakelmorsan

Klart Greta gillar traktorer, bilar, hundar katter - ja det mesta som kan locka med färg, form, ljud och rörelse. Greta föddes ju helt utan förutfattade meningar och uppfattningar, och ni har tydligen och lyckligtvis, lyckats bevara henne så!

2012-04-27 @ 14:58:02
URL: http://www.bloggmorsorna.se

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0