För vems skull ställs diagnosen?

Det här med adhd och andra bokstavskombinationer. För vems skull ställs diagnosen? Jag blir så himla ledsen när jag hör om att barn med adhd nekas full sjukförsäkring. Jag är inte tillräckligt insatt i själva sakfrågan för att skriva mer om det men jag blir bara ledsen. Är det inte för människans skull som diagnosen sätts? Har inte barn och vuxna haft kombinationer av bokstäver i alla tider? Men diagnosen kanske har uppkommit mer för samhällets skull, så att vi ska klara av att hantera olikheter trots våra snäva normer?

Ur artikeln:

"Länsförsäkringar vill inte kommentera det enskilda fallet. Men Johan Negert, medicinsk riskbedömningsansvarig på bolaget, säger att man bedömer varje fall individuellt. Och när det gäller adhd kan vara svårt att avgöra framtida risker. Bland annat har barn med adhd större risk att få depression än andra barn, enligt Johan Negert."

Vad jag vet så finns det väl en hel del andra grejer under ett barns uppväxt som kan orsaka depression? Jag har lite svårt för kommentarer i stil med att man bedömer varje fall individuellt men samtidigt tittar på risken med gruppen. Vad betyder det liksom?

Kommentarer
Postat av: mamma Niska

Du är din pappas dotter som märker ord sådär. Jag gillar verkligen att man bedömer dem individuellt men att gruppen...

kramar

mamma

2011-09-10 @ 09:42:20

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0