Ajaj, säger jag.

Greta kryper med raska tag till hörnet av vardagsrummet där eldosan finns. Ajaj, säger jag när hon närmar sig sitt mål. Greta sätter sig ner omedelbums på rumpan och bara tittar förundrat på mig. Sen fortsätter hon fram, sträcker händerna efter den orangelysande knappen varav jag säger "nej" och lyfter bort henne därifrån. Sen fortsätter proceduren. Tredje (eller fjärde?) gången hon sätter sig på rumpan börjar hon asgarva. Åt mig. Det kan ha varit det roligaste en mamma sagt någonsin enligt henne. Och jag börjar skratta. Och så sitter vi där båda två och bara skrattar. När Greta skrattat färdigt kastar hon sig raskt över dosan, jag lyfter bort henne och hittar en boll åt henne istället.

Hur sjutton gör såna där överauktoritära föräldrar?

Kommentarer
Postat av: Erica

Ingen aning :-) jag tror på att barnsäkra jag så man slipper "bråka" om allt.Men då har Isak varit ovanligt härjig när han var liten jämfört med andra.



Här åkte knopparna på lådorna i köket bort igår då Lilleman kommit på det roliga med att tömma dem samt klämmer sig ngn gång omsänder.



2011-09-13 @ 10:37:39
URL: http://flatcoated.bloggagratis.se
Postat av: Anders

Jag läste nån artikel där barnpsykologer ordade om hur man skulle tillrättavisa små barn när det gällde eluttag, platser som var mindre lämpade för dom små, bitningar, nypningar mm. Dom var överväldigade överrens om man skulle markera skarp och visa att det var verkligen inte Ok. Man skulle inte vara rädd för om man tog i så att barnet började grina.



Sen när det lugnat ner sig så kunde man ta upp barnet och trösta det och lugnt prata med det och säga att där får man inte vara osv.



Poängen med det hela vara att verkligen vara "bad parent" och markera. Sen hade man all tid i världen på sig att vara den tröstande och förstående föräldern.

2011-09-13 @ 11:15:45
Postat av: Sofie - Mamma till två små

Så söt!



Anna börjar darra på läppen och sen gråta när man säger nej.... Men sen ibland kan hon även som er lilla busa och liksom göra det på skoj när man säger nej.. så fräckt så...

2011-09-13 @ 14:42:14
URL: http://lillgarden.blogg.se/

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0