Snön smälte och vi är åter i umeå

Vi blev lite förvånade när vi vaknade vid 07:00 igår morse och det låg snö över storumans gator. Vackert var det dock, och lite mysigt. Vissa som bor söderut och är ovana/aldrig har varit i norrland (alltså riktiga norrland, norr om Örnsköldsvik) tror att snö är lika med extra kallt och jävligt. Men så är det verkligen inte, snö innebär torrare kyla istället för den där råa, hemska "här går jag på drottninggatan två dagar före julafton på barmark och med små miniregndroppar som tränger in genom alla fibrer på min alldeles för kalla jacka och när det skymmer innebär det att jag snart inte kommer se ett skit förrän imorgon igen"-känslan som är så vanlig söderöver.

När snön faller, då blir det skönt. Då är det bara att klä på sig så klarar man sig. Då vet man att det inte kommer regna igen förrän till sommaren. Då vet man att man inte kommer bli lerig eller sandig på ett halvår. Då vet man att man kommer se något när man är utomhus fast det blivit mörkt. Och ljuset på dagen! Sol, vita vidder och gnistrande träd - finns det något bättre?

Men som alltid med den första snön så varar den högst ett dygn, så också denna. Vi hade det väldigt bra i helgen, jag har käkat thaimat tre måltider den här helgen och då var två av dem samma maträtt eftersom det var så sjukt gott (thairestaurangen låg mittemot hotellet och där fick vi skriva upp våra måltider på arbetsgivaren så det var ett givet matställe med andra ord). Eleverna vi jobbade med på folkhögskolan var jättehärliga; så himla positiva och öppna till att testa nya saker och lära sig mer. Antagligen kommer vi åka tillbaka dit och ha en till workshophelg efter jul någon gång, det skulle vara jättekul!

Men nu ska jag gå och lägga mig. Jag är inte van vid det här att jobba så intensivt på kort tid känner jag och nu är huvudet fullt av intryck och inspiration att smälta. Såna här tillfällen påminns jag verkligen över varför jag utbildat mig till lärare - jag lär mig så mycket själv och får så mycket energi av att undervisa och i mötet med eleverna. Det är verkligen ett fantastiskt yrke!

Kommentarer

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0