Mjölk är inte bara komjölk!

Hanna A tipsade mig om att göra egen havremjölk - betydligt billigare (typ 3 kr/liter och betydligt bättre för miljön). Så jag googlade och hittade ett recept här som funkade jättebra och nu delar jag med mig av det här på bloggen på Jonnas request.

Recept på havremjölk:
Blanda 3 dl havregryn med 15 dl vatten och 3 msk olja (med neutral smak, jag använde rapsolja) och lite, lite salt. Mixa med stavmixer, i blender eller matberedare. Sila sedan i silduk (jag köpte en saftduk inkl. ställning på coop för en femtiolapp) och häll upp i en väl rengjord flaska. Tadaa! Smakar precis som den man köper, med skillnaden att det är betydligt mer kärlek i den hemgjorda.

Jag köpte en turkos 1l-butelj på lagerhaus, deras stora genomskinliga buteljer var slut men jag hoppas få tag på en sån snart.


Inte nog med detta - Avanai tipsade mig om ett recept på mandelmjölk som jag modifierade lite. Delar med mig av det modifierade receptet här också förstås!

Recept på mandelmjölk:
Blötlägg 2 dl mandlar i fem timmar eller över natten. Skölj av mandlarna (frivilligt: skala mandlarna, jag iddes inte). Mixa mandeln till nästan mjöl-konsistens tillsammans med 2 urkärnade dadlar. Häll i 9 dl vatten, en liten gnutta salt och lite äkta vanilj. Mixa på hög effekt ca 30-60 sekunder. Låt rinna av genom en saftduk eller liknande. Klart! Håller ca 3 dagar i kylskåp.

Även den lilla buteljen på bilden är köpt på lagerhaus.


Kommentarer
Postat av: Sofie - Mamma till två små

Sv: ja jag tycket det är mys. Fick dock en trist sårande kommentar som alltid av svägerskan angående mitt samsovningsinlägg... Men inget att hänga upp sig. :)



Hoppas ni har en lika underbar höstdag som vi har!

2011-10-14 @ 13:09:00
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Avanai

Jag läste i ett recept på mandelmjölk att mjölk gjord på blötlagd mandel bara håller något dygn. Därför gör jag min på torr mandel (och för att det går fortare). Men det låter ju bra om din håller i 3 dagar!

2011-10-17 @ 12:09:52
URL: http://www.avanai.se
Postat av: Hanna A

Vad spännande med mandelmjölk, det har jag aldrig smakat, måste testa genast!

2011-12-12 @ 15:54:36
URL: http://jagtack.wordpress.com

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0