Om tid.

Tänk att det här med nuet är så himla svårt, vem kan inte skriva under på det? Förnuftigt kan jag säga att nu är nu - då och sen existerar inte. Men vad betyder det egentligen? Vad innebär det att leva i nuet, att vara i stunden?

Jag försöker förklara det för mig själv och det ser ut ungefär så här:


Att leva i nuet innebär för mig:
  • Att inte behöva oroa mig för då eller sen
  • Att tiden och därmed klockan blir mindre viktig
  • Att vara tacksam så ofta som möjligt över allt från rinnande, rent vatten till vänliga ord och allt däremellan
  • Att lyssna mer
  • Att observera mer
  • Att inte döma så snabbt
  • Att släppa kontrollen
  • Att tillåta saker att ske när de sker
  • Att inget är eller ska vara konstant
  • Att må bra i det jag gör - annars kanske jag kan omdirigera tankarna så att jag börjar må bra i det jag gör. Alternativt göra något annat.
Att leva i nuet innebär att jag ställer mig följande frågor:
  • Måste jag?
  • Är det här det viktigaste i detta nu?
  • Vad behöver jag nu?
  • Spelar det så stor roll?
Att leva i nuet innebär att jag obland eller ofta beordrar mig själv följande:
  • Du är älskad nu. Och nu. Och nu. Och nu.. Och nu...
  • Det finns en tid för allt.
  • Oroa dig inte, allt är bra.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Så klokt och förståndigt

2011-07-18 @ 22:23:21
Postat av: Sofie - Mamma till två små

Detta borde man skriva ut, om skrivaren fungerat, och typ tapetserat kylen med!

Varför kan man inte tänka så enkelt och "rätt"

2011-07-19 @ 11:46:22
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja, oj vad man får påminna sig, ofta ofta ofta varje dag. Jag tror de bästa och mest ihållande förändringarna börjar med det lilla... :-)



Och det är inte heller "fel" att tänka på andra sätt, men de sätten kanske kan byts ut mot andra tankesätt efter hand? Eller åtminstone ibland - bättre än inte alls :-)

2011-07-19 @ 14:49:28
URL: http://niskalainen.blogg.se/

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0