Plink, plink, plonk

Mellan 14:00 och 14:15 kissade jag fyra gånger. Nej, jag är inte gravid. Inte heller lider jag av urinvägsinfektion. Jag har inte heller nämnvärda inkontinensbesvär så länge jag inte befinner mig i åttonde månaden, väger 25 kilo mer än nu och råkar nysa. Eller skratta.

Nej, vill ni veta svaret mina vänner?

Jag hade en spelning. Gaaaah! Jag var så jäkla nervös att jag, precis som jag skrev, kissade fyra gånger på en kvart innan jag skulle åka hemifrån. Gretas farmor var här och tog hand om tösen som kanske också var nervös, för när jag kom hem kl.19 hade hon inte sovit alls. Jag kanske ska påpeka att det innebär att hon inte sovit en sekund på hela dagen eftersom hon inte sovit innan hennes farmor kom heller...

Men nu, tillbaka till faktumet om min spelning. Jag satt vid mitt elpiano, uppsminkad och allt, i kläder jag sällan använder, och spelade i två och en halv timme under ett invigningsfirande av Norrtågs tågverkstad på västerslätt. Första halvtimmen, under välkomstdrinken och minglet, var jag darrig på rösten som sjutton och hade glömt 35 procent av ett klaviatur kändes det som. "Linda, du är sångpedagog - andas djupt, kom ihåg diafragman, SKÄRP DIG bara..." tänkte jag men det var meningslöst för i den stunden var jag bara människa, och dessutom en jävligt nervös sådan. Men när jag drog igång igen kändes det mycket bättre och det blev verkligen roligare och roligare! Jag var bakgrundsmusik och det passade bra. Jag fick sitta där och spela och sjunga, alltså göra något jag älskar, medans folk minglade runt, åt och drack och tittade in i tåget med mera (tåget gjorde för övrigt världens coolaste entré, rakt emot oss som stod där, med rökmaskin och allt men det kan jag inte återberätta rättvist). Jag hade letat under stock och sten efter schyssta jullåtar och körde allt från Jingle bell rock till en jazzversion av stilla natt. Jag undrar om någon la märke till min improviserade potpurri av jullåtar jag slängde ihop? Om jag får säga det själv, vilket jag får, så var det väldigt fin och stämningsfull harmonik där jag la in flera kända julmelodier och avslutade med Away in manger, vars ackordgång det faktiskt var jag suttit och spelat låtarna över men det kom jag på först då. Jaja, skitbra var det iallafall ;-) Jag får dessutom betalt OCH kom hem med ett par flaskor vin, ett STORT serveringsfat laxsnittar och en petflaska skumpa...



Jag är mycket nöjd och dessutom glad över att faktiskt blivit så till åren att jag inte fokuserar på de felspelningar jag gjorde utan på de positiva kommentarer jag fick!

Kommentarer
Postat av: mamma

Grattis, så roligt att läsa och så klokt att glädas åt det som gått bra istället för att deppa över eventuella fel.

kramar

2011-12-15 @ 05:57:41

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0