Inför köttfria dagar i skolor och förskolor?

Igår kunde man läsa denna debattartikel i svd.

På familjeliv diskuteras detta intensivt och jag visste redan att jag inte skulle må bra av att trycka fram kommentarerna på artikelsidan men jag kunde inte låta bli. Samma gamla visa: protein blabla blir inte mätt av grönsaker bla bla bla kommunistsamhälle blablabla gjorda för att äta kött jadijadijadi... Ja, ni fattar. Överlag handlar det om köttätarnas rätt att äta så mycket kött som de gör. Men nej, jag tycker faktiskt inte det är en rättighet att överkonsumera skitkött.

Alltså, jag blir så less. "Vad äter man istället?", som om inte de flesta råvaror i en butik är vegetariska? Vissa verkar tro att man ska ersätta köttet med pasta, nån verkar tro att man bara ska äta grönsaker och nån verkar tro att fett och proteiner bara finns i kött i hela världen.

Det handlar inte ens om vegankost! Om de här svennebananerna (rent fördomsfullt av mig, förstås) lägger ost utan skinka på sin macka, äter pannkaka utan fläsk och lägger upp en hasselnötsbiff på sidan av potatisgratängen och beasåsen istället så är det ju klart? Eller?

Fler förslag till svennebananerna för en vegetarisk måltid:
När du äter fil och flingor, undvik att klippa i bitar av skinka
Ha mjölk i kaffet istället för korvspad
Sluta linda bacon runt mellanmålsäpplet
Ät fruktsallad utan kyckling
Prova att koka havregrynsgröt utan köttbuljong

...och så ett par tips för att minska på köttet så här i juletid:
Sluta stoppa köttbullar i risgrynsgröten
Ha russin i lussekatterna istället för laxbitar

Bonustips för dagen efter dagen efter:
Istället för en kebabpizza kan du ju beställa en vesuvio utan skinka. Det blir egentligen en margarita men den är ju så himla vegetarisk så det kanske känns bättre att göra på det sättet.


Fler tips är förstås välkomna!

Kommentarer
Postat av: Familjen Toad

Jag är köttätare och kan verkligen inte förstå varför det skulle vara upprörande att ha vegetariska veckor eller vegetariska dagar. Dessutom, om det är i skolan behöver inte föräldrarna ens bekymra sig över att komponera ihop en balanserad, vegetarisk måltid för det gör skolan åt dem. Så vad fan är problemet? Jag är absolut för köttfria dagar.

2011-12-15 @ 14:43:24
URL: http://audhumble.se
Postat av: W

Jag blir så förbannad alltså. Ska man inte få äta kött längre alls eller? Vad har du för problem? Inte koka havregrynsgröt i köttbuljong??Inte ha köttbullar i lussekatterna, hur ska de smaka då???! Nej mer kött ska det va, och gärna brasilianskt också eftersom de djuren måste ju ha varit himla lyckliga i värmen o solen.

2011-12-15 @ 18:40:48
Postat av: Linda

audhumble: Eller hur, undrar också vad problemet är. De som motsäger sig hela grejen verkar också vara vuxna som säger att de inte gillar vegetariskt vilket är lustigt, eftersom det handlar om förskola och skolor och vikten av att utbilda personalen som ska laga maten påpekas i debattartikeln. Jag tycker inte det verkar mer statsstyrt än när lapskojs och sjömansbiff fanns på skolmenyn när jag gick i skolan. För att inte tala om hawaiikassler.



W: det är av den här anledningen jag gifte mig med dig - trots allt ditt skitsnack får du mig att skratta och jag vet att en guldklimp döljer sig därunder. Jag lägger köttbullar i din tomtegröt anytime älskling, det vet du.

2011-12-15 @ 19:54:14
URL: http://niskalainen.blogg.se/
Postat av: Meatlover (Anders)

Varför inte då införa en vegetarianfri vecka på skolan? Jag menar, ska vi förhindra barnen att äta kött en vecka kan vi väl ta bort valmöjligheten att äta frukt och grönt en vecka också? Sen när vi lix ändå är i gång kan vi ju införa en mjölk och smörfri vecka, och ta bort vatten en dag i veckan också. Näe, varför ska vi proklamera på ungarna vad som ska ätas?

2011-12-17 @ 13:26:47
Postat av: Linda

Smörfria veckor är det redan många som har, de får margarin istället.



http://www.youtube.com/watch?v=M2mbzMgsFz8

2011-12-17 @ 15:24:03
URL: http://niskalainen.blogg.se/
Postat av: W

Äh vadå Anders. Variation förnöjer, eller? Det handlar ju inte om att förbjuda kött precis. Bara visa att det finns alternativ/vidga vyerna. Större köttälskare än jag tror jag det är svårt att va men det är gott med viss vegetarisk mat ibland också.

2011-12-17 @ 19:47:01
Postat av: W

Samt spara miljön litegrann. Det är ju inte som att allt kött kom från selbergs i gullmark precis...

2011-12-17 @ 19:49:15
Postat av: Meatlover (Anders)

Visst kan man variera sin kost. Men jag tycker inte det är skolans sak att pracka på barnen vegetarisk, eller nån annan specad kost. Det måste väl ändå vara upp till föräldrarna, eller? Låt säga att er Greta skulle vara uppväxt i ett strikt vegetariskt hem, och sen helt plötsligt kom hon hem från skolan och sa att "i dag fanns det inget vegetariskt alternativ i skolmatsalen, för skolan tyckte att alla skulle äta kött i dag". Rätt eller fel?

2011-12-17 @ 20:24:47
Postat av: Linda

Anders: FEL! :-D Har du läst artikeln som jag länkade till och som diskussionen är hämtad ifrån? Det handlar om EN köttfri dag i veckan i skolor och förskolor. Det är ett förslag skrivet över partigränserna med tanke på miljön och köttets miljöpåverkan. Det handlar inte om veganmat utan om vegetarisk kost (alltså är mejeri- och äggprodukter helt ok) EN dag i veckan.



Apropå ditt exempel så tycker jag inte det är jämförbart med förslaget alls. Och så förstår jag inte riktigt hur du menar - skulle det endast serveras kött en sån dag? Alltså ingen potatis/ris/pasta/dylikt, ingen sallad, inget bröd, inget vatten, ingen mjölk? Och skulle syftet med en sån dag vara att skolorna gör en gemensam sak som är sämre för miljön och sämre för näringsvärdet i barnens måltid? Varför i såna fall?



Skillnaden är att alla kan äta vegetariskt men alla kan inte äta kött. Och skillnaden är att jorden mår sämre av överkonsumtion av kött än om vi äter mer av allt det runt omkring som är vegetariskt (News for meatlovers: potatisgratängen till fläskfilén på fredagen är vegetarisk!!).



Dessutom är det väl VERKLIGEN förskolorna och skolornas sak att pracka på eleverna varierad kost? Om Fia, nio år äter potatis, rårivna morötter, sås och köttbullar till lunch en dag så är det mesta på tallriken vegetariskt. Lägg då till ett glas mjölk och kanske en smörgås så har vi ökat den vegetariska delen ÄNNU mer! Jag tror de flesta människor jag känner äter mest vegetariskt om dagarna faktiskt, även min köttoman till äkta make. Så varför inte byta ut även den lilla delen kött en gång i veckan till något vegetariskt alternativ?



För många barn kommer deras enda form av matkultur från skolan, så den ska vara mest varierad av alla enligt min mening.

2011-12-18 @ 15:51:57
URL: http://niskalainen.blogg.se/
Postat av: Anders

Nej jag har inte läst artikeln du länkade till. Jag läste bara "en vegetarisk dag" och tände till. Jag förstår mycket väl att allt utom köttetprodukterna på tallriken är vegetariska, men det är inte där skon klämmer. Jag anser att det är fel att skolväsendet ska "tvinga" eleverna till en vegetarisk dag i veckan, lika fel som att tvinga vegetariska barn att äta kött en dag i veckan. Däremot har jag inget emot att det ska finna vegetariska alternativ, men ska vara just det, ett alternativ! Inte ett tvång.



Givetvis skulle det inte bara serveras kött eller falukorv. Men lek med tanken att det den dagen serveras köttbullar, potatis, lingonsylt, grönsallad och gräddsås. Då skulle isf det vegetariska barnet få äta potatis, sås, sallad toppad med lingonsylt. Är det en middag eller lunch du skulle tänka dig servera hemma?

2011-12-18 @ 18:46:06
Postat av: Linda

Åh vad det är härligt med diskussioner! :-)



Men i syfte att göra en miljösatsning tycker jag det är ett bra förslag. Det är kanske bättre att göra vissa regleringar (som ändå faktiskt är sunda eftersom utbildade människor lagar maten) i kommunala institutioner än att börja styra över vad folk ska ha på bordet under sina privata familjemiddagar? För DÅ tror jag verkligen många skulle sitta där med en ofullbordad köttbullsmiddag på tallriken.



De nämner i artikeln att personalen som tillagar maten ska få den utbildning som behövs för att de ska kunna skapa näringsvettiga måltider. Läs artikeln! Jag tror många av de som kommenterar på FL och i artikeln inte heller har läst artikeln och det är ju lite synd! Då kan vi ju inte diskutera vad artikeln handlar om, men en bra diskussion fick vi till ändå... :-) God jul Anders!

2011-12-18 @ 22:09:35
URL: http://niskalainen.blogg.se/
Postat av: Jonna

Vi kör (minst) en köttfri dag i veckan på jobbet (vi har också soppa en dag och fisk minst en dag). De flesta verkar inte reflektera så mycket över det, men de som har en åsikt är i nio fall av tio kritiska (och vuxna). Barnen är oftast ännu gladare i den vegetariska maten än i den "vanliga".



Ps. Vi serverar Hawaiikassler emellanåt också. Det är en av de populäraste rätterna (allt med ananas är för övrigt populärt) och till och med föräldrarna blir uppsluppna och nostalgiska när det dyker upp på veckans matsedel.

2011-12-20 @ 21:12:37
URL: http://amningshysteri.blogspot.com

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0