Protestera mot rasistiska kommentarer!

Då och då hör man dem, rasistiska uttalanden från icke-rasistiska personer. Detta att de som fäller kommentarerna verkligen inte är rasister ("alltså, inte för att vara rasist, men..." eller den om möjligt ännu mindre självmedvetna "alltså, jag är verkligen inte rasist, men...") gör det tydligen okej att fälla just dessa kommentarer. För är man inte rasist kan inte uttalandet heller vara rasistiskt, eller?

JO! Det är fortfarande ett rasistiskt uttalande! Och samma uttalande används i högsta grad av rasister runt om i världen, även om de säkerligen tar bort de där första orden "alltså, inte för att vara rasist...". Jag blir så FÖRBANNAD och RÄDD när jag hör de här uttalandena från folk runt omkring mig. Överallt annars verkar vi benägna att radera ut våra fördomar, vi vill verkligen inte ha (och många av oss jobbar aktivt bort) fördomar om tjocka, smala, blonda, brunetter, hennafärgade i batikkjolar, arbetslösa, rökare, religösa, akademiker, tatuerade, nudister osv.
Men när det kommer till invandrare så är det tydligen okej att dra alla över en kam, så länge man själv påpekar att man verkligen inte är rasist.

Det är när vi hör rasistiska uttalanden som vi måste reagera, SÄRSKILT om de kommer från så kallade "icke-rasister". För det borde vara lätt för dem att låta bli att snacka sån där dynga då om de inte ens ÄR rasister. Eller? Så ta upp det, så fort ni hör det. För det är verkligen inte okej och jag vill inte höra en annars så klipsk människa säga skit som att "de där" måste ha nån gen som gör att de lättare begår brott.

Rasism föder rasism, oavsett om vi säger att vi är rasister eller inte.

Kommentarer

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0