Nya rutiner

Okej, okej. Jag gillar inte rutiner. Eller, det är både och. När det kommer till Greta så kör vi stenhårt på att hänga med i hennes svängar så gott vi kan eftersom det är svårt att vara konsekvent med en levande varelse som utvecklar nya förmågor och en ny världsbild i stort sett varje dag. Det innebär att hon under dessa tio månader haft veckor då hon somnat före sju och vaknat vid 06:15 (av något besynnerligt skäl så är det just morgontiden att vakna på som är mest exakt dag efter dag), eller somnat vid 19:30 och vaknat 07:20, en period somnade hon mellan 20-22 och vaknade runt 08:00 och dessutom har hon haft några härliga "fy fan vad tråkigt att somna ifrån den här dagen som varit den bästa i mitt liv" (fri tolkning) och somnat vid 23:30. De kvällarna gör vi det lätt för oss och lägger oss i sängen med Greta mellan oss, pratar och filosoferar och ser Greta klättra över oss, krypa mot oss, ifrån oss och leka lajban helt enkelt tills rörelserna blir mer sällan...sällan...sällan...och så till slut lite amning och...snark.

Men den här veckan, kära vänner, händer det grejer. Hon somnar någon gång mellan 20:00-21:00 och vaknar nån gång före 09:00! Då vaknar jag visserligen helt utkörd eftersom jag tydligen fortfarande är inställd på att vakna kring 08:00, men jag klagar ändå inte. Sen somnar hon kring 11:30 och tar en till tupplur framemot eftermiddagen. Det här kan ju ändras redan imorgon men de här fyra dagarna har flytit på i samma anda iallafall.

Den här förmiddagen har jag hittills bara ammat en (1) enda gång och det var typ fem sekunders tröstsug efter att hon rest sig upp mot vardagsrumsbordet (ligger det bara något elektriskt i sladdform där så är det himla lätt att ställa sig upp på egen hand) och därefter tappade balansen först till rumpan som eländigt nog befann sig på en mattkant så tyngdlagen drog henne vidare bakåt. Men det känns märkligt det här med att amma så sällan dagtid. Märkligt men skönt ändå på något sätt, för vissa dagar är det betydligt oftare och på nätterna ammas det fortfarande.

Läs förresten audhumble idag, särskilt inlägget Lita på pappa. Det finns så många sätt för bägge föräldrarna att vara delaktiga i bebisens liv, även (särskilt?) om barnet ammas. Det är inte att dela upp föräldrarskapet som är svårt, det är att göra det till en gemensam sak.

Kommentarer

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0