Det här med Facebook...

...är ju otroligt på många sätt. Jag kommer ihåg när det var nytt och Ella skickade mig ett mail där hon föreslog att jag skulle gå med i Facebook. Då hände det inte så mycket där, man kanske loggade in någon gång varannan månad och möjligen väntade en vänskapsförfrågan där och då främst från någon gammal klasskompis från typ mellanstadiet. Men så en vacker dag för bara några år sen fullkomligt exploderade det, alla hade skaffat Facebook och det fylldes på hela tiden. På förstasidan kunde man se när ens vänner bytt profilbilder, något som idag skulle vara helt omöjligt på grund av mängden medlemmar och antalet vänner många har. Det kändes mer som ett vuxet Lunarstorm eller liknande. Idag händer allt på fejjan, chatten gör att msn messenger känns förlegat, statusuppdateringarna marknadsför den man vill vara just för stunden och nätverken av vänner är mer globala än någonsin. Man får till och med fest- och middagsinbjudningar via Facebook. Det som inte händer på Facebook finns inte.

Det jag har skrivit ovan har jag accepterat, det är en del av mitt liv eftersom jag är en mycket frekvent Facebookanvändare. Men hjälp mig. Jag tänker i statusuppdateringar.

  • Om jag är ute och promenerar, vädret är underbart, snön är gnistrande och ögonfransarna frostiga så tänker jag inte så. Nej, jag tänker "har just njutit av en promenad i gnistrande snö med frostiga ögonfransar".
  • Om jag har sett något på tv som jag började storgrina över så tänker jag inte "vad sorgligt", eller det kanske jag också tänker men framför allt tänker jag "undrar om hon är ensam om att stortjuta framför Biggest Loser?".
  • Om jag sitter på flygplatsen och ska resa hem till Åkersberga så tänker jag "är på väg till familjen i Åkersberga, världens metropol".
Ni lägger förstås bara till Linda Niska framför meningarna så är statusen komplett.
Även om jag inte ska göra statusuppdateringen inom en snar framtid, även om jag inte skulle ha internet på en vecka så kommer jag på mig själv att tänka i statusuppdateringar. Är jag ensam?

För er som hittade hit via Facebook vet jag att ni känner igen statusen:
Linda Niska bloggar om statusuppdateringar på http://niskalainen.blogg.se


Kommentarer

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0