Apropå Dunstan baby language.

Jag la ju upp ett youtubeklipp och sa att vi skulle testa dunstan baby language, jag tittade även på dvd:n och det har funkat jättebra! Gretas mest använda ljud är "neh" (hunger) och "eh" (rapbehov). Det känns jättebra att förstå vad hon menar om hon vaknar på natten och skriker på ordet "eh", ta upp henne och vänta in rapen så blir hon lugn och kan somna om. På samma sätt har det varit med hungern men där har man ju även klockan till hjälp, man har ju koll på ungefär när hon brukar vilja äta. Men som idag har det varit jättebra för hon verkar vara i en tillväxtperiod just nu då hon vill äta med max 2 timmars mellanrum och då har jag bara gått på hennes "neh"-ljud och gett henne bröstet och hon har ätit ordentligt varje gång.

Det känns fantastiskt skönt att ha kommit i kontakt med det här innan det blev försent, ljuden gäller för spädbarn 0-3 månader. Sen förändras ljuden men enligt vad jag läst så behåller barnet samma ljud om föräldrarna också "talar" det, alltså låter barnet äta på "neh", hjälpa till att rapa på "eh" osv. Jag önskar jag hade känt till det här från början men vi hann ju iallafall, och med nästa kommer vi ju ha koll redan från BB :-) Det är fantastiskt att kunna hjälpa henne rapa om hon behöver det, och med tanke på att just "eh"-ljudet kan vara rätt litet men även vara mer som skrik (exempelvis nattetid) så förstår man hur angeläget det är för henne att få hjälp med de jobbiga luftbubblorna. Det är också himla skönt att William kan hojta till mig "du, nu är det väldigt mycket "neh" här, hon verkar hungrig".

Kan varmt rekommendera det till nyblivna eller "soon to be"-föräldrar!


Cool tjej.

Kommentarer

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0