Ny vecka och sammanfattning av den förra

Hej vänner!

Här kommer en sammanfattning av den första vårterminsveckan på Berklee College of Music i Boston, 2009:

Måndag 19 januari:

Helgdag. Martin Luther King Jr Day, vilket precis som alla andra helgdagar som infaller på måndagar i usa innebär längre öppetider i affärerna och mer shopping åt folket. Just den här dagen var nog resdag för de människor som skulle till Washington på tisdagen.

Tisdag 20 januari:


Jag besöker för första gången ett amerikanskt sjukhus. En väldigt okomplicerad historia, visserligen har inte räkningen kommit än men vaccinationssprutor kostar pengar i Sverige också så jag hoppas på en inte allt för stor prisskillnad på den fronten. Senare får jag veta att delstaten Massachusetts tydligen är ett föredöme inom sjukvården i USA, det hade jag ingen aning om. Men det förklarar smidigheten.

När jag promenerar till skolan är det fullt av människor på gatorna med ett gemensamt mål - att hinna in på en bar, kyrka eller annan plats med storbildsskärm och delta i the Inauguration Celebration. Gåendes på Boylston Street 11:15 am inser jag att det är en historisk dag och jag är där. Gåshud vandrar över kroppen. Det dallrar i luften. Jag kommer in i Students Activities Center (the SAC) och där finns det två storbildsskärmar och en enorm Obama-cake. Det är fullt av studenter och personal där och tillsammans applåderar vi, hurrar, skrattar och torkar diskret bort tårar i ögonvrårna. Vi får gratis koppar med texten: Berklee College of Music Inauguration Celebration Januari 20th, 2009.

Onsdag 21 januari:

Jag börjar 9:10 på onsdagar, inte 10:10, vilket jag bittert fick erfara. Sångläraren dök inte upp på utsatt tid heller, så dagen höll på att bli skrot tills jag träffade min arrangeringslärare. Han ser ut som Yoda i Stjärnornas Krig, ett väldigt speciellt möte.

Torsdag 22 januari:

Jag har gehör i en kyrka. Det kan låta konstigt, men det är det inte. Vi är ju inte i själva kyrkosalen utan mer på sidan om, eller backstage om man så vill. Det är högt i tak och vi är många. Alla är bra. Läraren är bra. Det finns heltäckningsmatta förstås. Mindre bra.

Fredag 23 januari:

Jag har alla mina lektioner, från klockan 9-16. Första hela skoldagen på veckan kan man säga. Harmoniläraren på morgonen är humorfri vid första anblicken, men visst finns det något jävlar anamma i honom därinne. Vi är inte många i klassen och en av tjejerna är från Japan och kan ingen engelska. Hon spelar in lektionen så någon ska kunna översätta den åt henne sedan och jag får skriva upp läxan åt henne så den privata översättaren ska kunna, precis, översätta.
Och jag som tyckte engelskan kunde vara lite tjorvig i början.

Fredagkvällen var en lugn historia, Anneli kom hem med munkar från Dunkin' Donuts. Det var smarrigt.

Lördag 24 januari:

Jag hade sånglektion och det var en väldigt positiv upplevelse. Jag är nöjd över mitt val att byta lärare.
Det var även Johannas födelsedag. Fest på stället där hon jobbar i vanliga fall, vi åt och drack och dansade. Sista bussen gick inte så jag och Anneli delade en taxi med två personer som skulle åt samma håll. Det var kallt och mina strumpbyxor hade gått sönder så de var kasserade sen en timme tillbaka.

Söndag 25 januari:

Annelis flyttdag. Helt plötsligt har jag väldigt mycket plats i rummet igen, det ser helt fel ut. Jag ägnade dagen åt att bekämpa John Blund och att titta på NCIS. En bra dag, allt som allt förutom att kaffet tog slut på lördagen.


Men nu är det ny vecka, nya tag och ny energi som gäller. Samt att köpa kaffe.



Kommentarer

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0