Fruktansvärt gott.

Ni vet när man säger "Åh, det här var verkligen fruktansvärt gott!" eller "Det här var ju förfärligt trevligt, det får vi göra om någon gång!" osv?

Så kan jag beskriva min lunch. Min lunch som bestod av broccoli som jag stekte ihop med lite stark chilisås och oystersås och serverade med couscous blev verkligen fruktanvärt gott. Eller förfärligt gott. Snarare äckligt gott, nu när jag tänker efter.

Det är något med broccoli som är så äckligt men ändå så gott. Jag kom på mig själv med att tänka "nästa gång får jag göra broccoligratäng, tänk så gott det skulle vara". Jag har aldrig. förut. tänkt. tanken. på. att. laga. broccoligratäng.

Nu när vi är inne på ord och sånt så vill jag ta upp något som jag tycker är väldigt störande.

Exempel 1: Bernt har gjort audition till ett gig han verkligen vill ha. När Bernts kompis Anna frågar Bernt hur auditionen gick och vad han tror om att få jobbet så säger Bernt "jag tror faktiskt det är ganska stor risk att jag får det, auditionen kändes bra och de verkade gilla det jag gjorde."

Exempel 2 (kanske ett vanligare misstag): Louise har försovit sig. Det första som händer på jobbet på morgonen är ett viktigt möte med nya kunder så hon får inte komma försent. Hon slänger sig in i garderoben, in i bilen, kör för fort förbi 8 vägkameror och dubbelparkerar precis framför ett övergångsställe utanför ingången till jobbet. När det är dags för förmiddagsfika berättar Louise i förtroende om sitt morgonbilkörande för sin närmsta arbetskollega. Louise avslutar med att säga: "så jag antar att chansen är ganska stor att jag fått åtminstone en böter den här morgonen".

Chans? Risk? Ååååh, det kan göra så ont. Riktigt ont.

Jag vet inte om det är fel, eller vad det kallas eller om det är jag som har "fel" när jag stör mig på såna saker men visst ligger det något i det?

Kommentarer
Postat av: tella

underbar blogg =)underhållande som sjuttsingen ;)

2009-02-05 @ 20:58:30
URL: http://tellas.blogg.se/
Postat av: Anonym

Alltså, verkligen.

Broccoligratäng?

What's happening? :D



Jag vet, men denna mobil har två ÅRS garanti. Jag menar, det är ju underbart.





Jag vill inte vara sjuuuk. Blä för det.

2009-02-06 @ 01:05:24
Postat av: saran

du har helt RÄTT!

jag kan också störa sönder mig på folk som använder negationer i den typen av samanhang. det är lite konstigt att man gör det i svenskan när man verkligenverkligen inte skulle göra det i engelskan. för de reglerna kan folk minsann! tröttsamt!

2009-02-06 @ 10:41:02
URL: http://saratrorhonvet.blogg.se/

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0