Vårvinter

Ni som aldrig spenderat årets första fyra månader i norrbotten känner inte till det här med vårvinter.  I sthlm brukar det mest innebära slask och en väntan på torra april/maj, men här innebär det mycket mer än så. Idag var en typisk vårvinterdag, lite tidig men ändå här. Strålande sol, gnistrande snö och kylig luft (mössväder). Men står man mot en södervägg så värmer faktiskt solen även om det är j-ligt kallt så fort man rör på sig. Det drippdroppar från taken och farliga drivor med snö letar sig neråt och hänger över stuprännorna på husen. Åker man buss som jag gjorde idag så värmer solen så mycket att man gärna tar av sig ytterkläderna och de där vårspralliga känslorna kryper fram under skinnet på mig. Ni vet när man blir på fantastiskt bra humör och känner att hela världen är ens arbetsplats, allt är möjligt. Mitt i allt det här våriga är det fortfarande riktig vinter, även om det är vinter med långa dagar. Fatta, vid fem är det inte mörkt än!

Sen när solen försvunnit är en sak kvar: kylan. Och snön. Men dunsockar på så är det också ljuvligt.

Nu är det damkörsdags.

Kommentarer

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0