En månad kvar till BF?

Idag är det på datumet en månad kvar till det magiska BF-datumet, 21 augusti. Spänningen stiger! Vad blir det? Vem blir det? Hur kommer det dra igång? Hur kommer logistik rörande storasyster, vovve och svärföräldrar fyra mil bort lösa sig? Och hur nära bf kommer Bulan känna sig färdigbakad?

Jag läser på allt jag kan om förlossningens olika skeden, försöker förbereda mig mentalt på smärtan och minns tillbaka på hur det var med Greta:

Hela fredagen på jobbet, sista arbetsdagen inför två veckors ledighet före det planerare kejsarsnittet pga att hon låg i säte, gick jag runt och hade ont. Precis som mensvärk i rygg och runtomkring. Jag hade inte en enda tanke på barnafödande. Jag och William blev bjudna på after work av vår generösa arbetsgivare ("ni ska passa på att göra sånt nu innan bebisen kommer!") och hade en trevlig kväll med dålig grekisk mat (Costas i Umeå är tyvärr bättre på kaffe än de är gällande det grekiska köket...). Jag minns inte om smärtan avtog under natten, men efter en sovmorgon på lördagen klev jag in i duschen och hann inte ut igen förrän vattnet gick. Eller gick och gick, forsade ut är väl en mer korrekt bedömning. Ringde förlossningen som bedömde att vi skulle komma in och kolla om det var vattnet som gått. Vi fattade nada och satte oss och åt frukost i vår nytapetserade lägenhet med möbler kors och tvärs eftersom golvläggarna skulle komma veckan efter, innan vi packade ihop någon slags bb-väska bara för att inse att vi skulle behöva fara förbi Ica på vägen och fylla på med grejer. Vi hade ingen aning om vad vi gjorde, men vid det här laget var min tillvaro lite mer smärtsam. När vi kom till förlossningen konstaterades att jag var öppen 4 cm och det akuta kejsarsnittet var ett faktum. "Akut" klingar brådskande men det hela var åtminstone för oss en rätt lugn historia. De ringde in jourhavande och vi låg och väntade på att allt skulle bli klart med förberedelserna innan vi kunde fara ner på operation, samtidigt som vi ringde våra föräldrar och meddelade att vi skulle få barn på ett tag.

Den här gången kommer det vara annorlunda. Bebisen ligger rättvänd och jag har ingen aning om hur sjutton jag ska veta om det är dags eller inte. Dags att ta fram de urmoderliga krafterna och lita på dem...


Kommentarer

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0