Jag ska inte lura i mitt barn att tomten finns. Eller?

Julen är över och det var en tämligen odramatisk upplevelse för Greta. Jag och William gav henne ett begagnat Lundbydockhus och hade inte lagt särskilt stor vikt på julklappar. Även för oss vuxna var det en lugn jul eftersom vi hade kommit överens om att för första gången testa att ge julklappar efter en lista där man gav något till en person och one person only. Sen körde vi julklappsspelet på kvällen, och jag tyckte det var så himla skönt att det inte var någon julklappshysteri (förutom veckorna före jul då vi skulle komma överens om julklappsutdelningslistan, vilka som skulle vara med, varför vissa inte ville vara med, om julklappen skulle ligga runt en viss summa osv.) och framför allt var det härligt att se svärmor så avslappnad. 
 
Vi hade inte schåsat upp tomtens existens för Greta, eller ens pratat särskilt mycket om julklappar. Kl.12:00 var det julgudstjänst i Bygdeå kyrka och hela hjorden farföräldrar, farbröder och vi var där (Greta somnade i min famn efter 20 minuter). Efter kalle anka åt vi julmiddag och Greta somnade i min famn vid köksbordet. Greta fortsatte sova i kökssoffan och efter ett tag kom tomten. Gretas två kusiner, som är i skolåldern, var iallafall vakna och Greta vaknade efter en stund. Lite otur var det då bara, tänk er kombinationen nyvaken tvååring och skäggig tomte. Dessutom var Greta hård i magen och hade kämpat på med att få bajsa hela dagen. Så julklappsöppningen var helt enkelt ingen höjdare, men bajs kom det iallafall. Sist (borde varit först) öppnade vi dockskåpet och efter det stod hon vid dockskåpet och var helnöjd. Orutinerade som vi är så fattade vi inte att vi skulle gett henne dockskåpet och låtit de andra julklapparna fått vänta nån dag med att öppnas tills hon var mer tillfreds med livet...
 
I vilket fall så var det inget snack om tomten. Jag själv har aldrig varit särskilt brydd, jag minns en jul då jag själv tog fram tomtemasken ur garderoben och tvingade pappa att ta på sig den och leka tomte. Okej, lite brydd var jag nog men jag trodde inte nån riktig tomte skulle dyka upp i vår trea på tredje våningen i åkersberga centrum. Däremot kom det en luftballong precis utanför fönstret en kväll, DET var häftigt. Men det är en annan historia.
 
Tomten alltså. Men nu! Nu pratas det om tomten minsann. Greta leker med lego och berättar att hon fick det i julklapp. Av vem då, frågar jag fast jag vet att det var av moster Tintin och kusin Gabriel. Vad blir svaret? Av tomten, säger hon med självklarhet. Greta läser en bok hon fick av William och Måns och berättar att hon fick den i julklapp av tomten.
 
När Greta fyller år ska hon få godis. Och julklappar av tomten. Och så fortsätter det.
 
Tomten, tomten, tomten. När blev han en del av den här familjen?
 
Greta leker med legot hon fick av most...Tomten.

Kommentarer
Postat av: Erica

Hi hi han bor här också! Tack och lov börjar det avta lite nu och blandas upp med prat om bada!!! Elias andra favorit.

2013-01-26 @ 09:18:39
Postat av: Vikkis

Verkar som att du inte behöver lura henne, hon tycks tro att Tomten finns i alla fall.
Bara go with the flow enligt min mening :-)

2013-01-26 @ 13:59:28

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0