Matfilosofi

Ni vet de stunder som tankarna bara svävar fritt utan styrsel och man kan komma på de mest grundläggande men till dess oformulerade sakerna som rör ens existens?

En sån stund hade jag igår när jag tänkte på mat. De som känner mig vet att jag alltid vill effektivisera allt till max, sen att jag inte alltid lyckas och ibland gör det krångligare och ineffektivare istället hör inte till saken. Så det perfekta i mitt huvud är ju att göra all mat för veckan och sen frysa in och värma. Helst ska jag göra mellanmålet portionerat och klart också men så långt har jag faktiskt inte kommit än som tur är.

Lunchlådorna går jättebra, jag lagar all mat för veckans luncher på söndagkvällen och portionerar ut i matlådorna. Men middag, det måste jag få laga annars blir jag inte tillfreds med maten. Jag kom på att jag behöver känna matoset, få skölja, skära, värma, koka, steka, krydda och provsmaka tills jag blir nöjd med middagen jag ska inta just idag. Det är ok att värma lunchen men två mål per dag...njaaa, det är sådär faktiskt. Lite bättre blir det förstås om man värmer middagen på spisen så man får stå och röra lite i kastrullen eller känna oset från ugnen, det känns mer äkta om ni förstår.

Jag blir mättare, nöjdare, piggare och gladare av det helt enkelt!



Kommentarer
Postat av: tintin

Snuttan, det känns som det var igår då du skulle bjuda mig på middag och misslyckades totalt! Fiskpinnar som var brända utanpå och frysta i mitten:) Hur många år sedan var det? Jag vill minnas att du var runt 16 så det känns tryggt att dina matlagningskunskaper går framåt;) Kramis

2008-09-25 @ 07:45:16

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0