Hört i veckan!

Den här veckan har nya ord och meningar riktigt sprutar ut ur Gretas mun!

Min och Gretas konversation i söndags: Greta (lägger sig och myser i sängen när jag vaknat: "Är bäääbis".
Jag: Jaså, är du bebis?
Greta: Skaffa dig en bebis!
Vad svarar man på den liksom? :-)

Igår när vi stod och väntade på färjan till Norrbyskär stod det två båtar till bredvid färjan. Plötsligt frågar Greta: "vilken båt åkar vi?". Det var bara att svälja förvåningen och svara: "vi ska åka med den där båten (pekar)". Och "åkar" är en fullkomligt logisk böjning av verbet "åka", enligt mig.

Idag åt vi middag hos Gretas mormor och morfar och när jag frågade om hon ville ha sylt på pannkakan sa hon "nej tack". Sen körde hon på nej tack istället för nej som hon annars brukar säga.

Den här veckan har även "din" och "min" duggat tätt, med betoning på "din". Det är inte helt lätt att förklara din och min för en nästantvååring. Så när William kommer och kramar om mig och Greta förtvivlat skriker "Nej! DIN mamma" (mammigheten växer förstås i symbios med det plötsliga användandet av ordförrådet), har William gjort den pedagogiskt geniala förklaringen "du menar 'min mamma' "? " NEJ! DIN mamma!"...ja, ni fattar.

Greta har även kommit igång rejält
med sång och musiklyssnande. "Var är tummen" sjunger hon på flera gånger om dagen, och även förskollärarna berättar hur mycket hon sjunger om dagarna på dagis. Hon uppskattar även att lyssna på musik och säger "mera musik" när en låt tar slut. Härom morgonen lyssnade vi på Idas sommarvisa säkert sju gånger på raken vid frukost.



Kommentarer

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0