Krav och principer i matkorgen.

Vi har inte råd att köpa ekologiskt av allt vi handlar men vi gör vårt bästa. En del principer har vi dock, sånt vi aldrig tummar på och jag presenterar härmed dessa principer.

Sånt vi alltid köper ekologiskt OCH rättvisemärkt av:
Bananer
Kaffe
Kakao
Chokladkakor (gäller mig, William är lite mer lössläppt på den punkten men så inhandlar han inte så mycket chokladkakor heller)

Sånt vi alltid köper ekologiskt av:
Honung (och svenskt)
Havregryn
Mjölk och fil
Turkisk yoghurt
Sojaprodukter (mjölk, bönor osv)
Havremjölk
Jordnötssmör
Morötter
Kokos
Äkta vanilj
Torkad frukt

Sånt vi köper ekologiskt av så ofta vi tycker oss ha råd (innebär i praktiken rätt ofta men vi tummar på det ibland):
Äpplen
Mjöl och andra bakprodukter
Frön, bönor och linser
Frukt och grönt i övrigt (lite på måfå sådär, på grund av priserna)

Sånt vi undviker:
Palmolja
Tillsatser (W har intygat att falukorv och senap endast består av rena råvaror)

Sånt jag hyser personlig agg emot:
Drycker på flaska.


Lustigt, det ser väldigt mycket ut att hålla i huvudet när man ser det så här men det känns inte allt så svårt i praktiken. Bananer, kaffe och kakao är ju enkelt, resten flyter också.

Kommentarer
Postat av: Jonna

Vi har en liknande lista och det är precis som du säger, det verkar vara jättemycket att hålla reda på när man skriver ner det eller berättar för någon, men i affären är det tämligen enkelt. Vi har samma grejer som ni på alltid-listan, i övrigt varierar det lite. Och jag måste ge min butik cred för sitt breda ekologiska sortiment, är bara en liten ICA Supermarket, men det är sällan jag inte hittar ett ekologiskt alternativ för vad jag än söker.

2011-09-25 @ 20:00:16
URL: http://amningshysteri.blogspot.com
Postat av: Sofie - Mamma till två små

Jag som har en gubbe som är bonde är lite sådär til ekologiskt..

Kör på närodlat istället, svenska råvaror. Mjölk som kommer från det lokala mejeriet istället för upplandsmjölken..

2011-09-26 @ 12:31:35
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Linda

Jonna: vi har också en trevlig närbutik som har mycket ekologiskt. Inte alls sådär urplockad som många kan vara. Stort plus!



Sofie: Vi kör på nära mat också, alltid norrmejeriers produkter t.ex. och finns det lokalt odlade grönsaker åker de i varukorgen direkt! Anledningen att soyaprodukter och kokosprodukter ligger på ekolistan är för att inte riskera att få produkter från regnskogsskövlade områden. Dessa är även svåra att få från lokala producenter, få palmer i umeå... ;-)

2011-09-26 @ 17:00:46
URL: http://niskalainen.blogg.se/
Postat av: Jonna

Sofie: Just kaffe, bananer och kakao är ju lite svårt att köpa närodlat, men självklart köper jag inte mat som fraktats runt halva jorden om den går att odla här. Här på västkusten kan vi få tag på mjölk som är både eko och nära. Hurra för det!

2011-09-26 @ 18:23:04
URL: http://amningshysteri.blogspot.com

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0