När hälsa och miljö går stick i stäv

Det här är något som jag ofta tänker på och så har det varit ett bra tag. Ta bara rekommendationerna vi har att äta fem portioner frukt och grönt om dagen. Om vi glömmer bort grönsaker och frukt som vi har här i norden (vem har inte glömt bort rotfrukter nån gång liksom?) och bara fyller de där fem portionerna med färsk ananas, mango, kiwi, holländsk vinterpaprika och spanska tomater så har vi ju ett stort problem. Transporter, bekämpningsmedel, transporter igen och så vidare. Men allt för hälsan! Eller? Skitsamma då om omega3-tabletterna från hälsokosten kostar liv i någon avlägsen plats av tillverkskedjan, skitsamma om vi äter kyckling (som är sååååå nyttigt) typ sju gånger i veckan som innehåller lite allt möjligt annat än just kycklingkött bara för att den ska kunna växa upp och bli slaktfrodig snabbt som bara den så vi kan köpa den till ett rejält underpris. Skitsamma om bananerna, kaffebönorna och kakaobönorna drabbas av såna kraftigt miljöfarliga bekämpningsmedel att människor som tvingas jobba på dessa odlingar lider all helvetes kval pga dessa. För bananer måste vi ju ha, och kaffe, och choklad. Men vadå, ska vi behöva tvingas betala vad det egentligen är värt?? För VET ni hur DYRT det är med rättvisemärkta chokladkakor gjord på ekologisk kakao när euroshoppers bara kostar en femma???

Jag har nyligen fått skäl att tänka till angående soyabönor och soyaprodukter eftersom jag skurit ner drastiskt på mjölkprodukter i min kost (tänk att jag inte har ont i magen flera gånger varje dag längre, är det inte fantastiskt?) och därmed skulle hitta ett substitut till mjölken jag häller i kaffet varje morgon. Jag har alltid gillat soyamjölk men då återstod problemet regnskogsskövling till förmån för hardcoreodling av soyabönor. Allt handlar om tillgång och efterfrågan och vi är ett gäng laktosintoleranta/vegetarianer/hälsofreaks som gått loss på allt som börjar på soy- i några år nu. Så då inser jag att jag måste hitta 1. Ekologisk soyamjölk (eftersom ekosoyabönor inte kommer från regnskogsskövlade områden) 2.Med så få ingredienser som möjligt på innehållsförteckningen. Annars innehåller soyamjölk oftast socker - but why?

Jag hittade en soyamjölk som var 1. Ekologisk 2.Innehållsförteckningen bestod av soya och vatten. MEN. Den importeras såklart från...Tyskland.

Ska jag då göra mig skyldig till att bidra en hel massa till massa transport från tyskland då alltså? Näe, sa jag och bestämde mig för att Oatly's ekologiska havremjölk - svensk produktion - får bli da shit i mitt morgonkaffe.

Men så här håller det ju på. Det är svårt, jättesvårt. För någonstans i kedjan tycks man misslyckas ändå. Fisken från norge kan i slutändan ha åkt längre än kokosmjölken från thailand och då står man där med skägget i brevlådan och vet varken ut eller in. Men nånting tycker jag man kan göra, försöka handla efter säsong för att nämna något.

Men jag tror det absolut, överlägset viktigaste vi kan göra för såväl hälsa som miljö är att gå emot kostråden och variera oss mer. För öppnar du ett hälsomagasin så står det ofta samma sak: "ät si och så många gram XXX om dagen"... Nope, fel. Jag tror verkligen inte vi eller världen ser ut så att vi ska ha samma tillgång eller samma efterfrågan varje dag.

Variera grönsakerna, variera frukten, variera smörgåspåläggen (och, gudförbjude, variera brödets vara/ickevara), variera kolhydratkällorna, variera animaliska och vegetabiliska källor. Variera, variera, variera.

Variera.

Kommentarer
Postat av: Jonna

Ett problem är väl att få människor idag har det förhållande till mat man (eller kanske snarare kvinnor) hade för bara ett par generationer sedan. När man kan köpa färdig bechamelsås i affären liksom, när det måste finnas ett recept eller en bruksanvisning på ALLT, då blir det lätt att förlita sig på första bästa som säger "så ska man äta". Om det sedan är Scan, Dole eller Arla är inte så noga, bara man slipper känna efter själv.

2011-10-02 @ 17:47:52
URL: http://amningshysteri.blogspot.com
Postat av: Linda

Stämmer. Och så tycker jag det är alldeles för många som resonerar så här: "men om det vore farligt skulle det ju inte finnas i produkten heller!".

2011-10-03 @ 09:14:27
URL: http://niskalainen.blogg.se/
Postat av: Lisa

Visst är det svårt! Man vill så väl, men det är så mycket att ta ställning till. Jag har också börjat skära ner på mjölkprodukter, och hittills har jag använt mandelmjölk som jag gör själv. Mandeln importeras iofs också, men det går i alla fall rätt lätt att hitta ekologisk.



Jag skulle gärna köpa mer grönsaker/frukt som är i säsong, men då måste man lägga ner tid och energi på att ta reda på det, och det blir tyvärr lätt bortprioriterat.

2011-10-03 @ 10:42:52
URL: http://www.avanai.se

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0