Kommentarer jag fått om min amning hittills:

Från BVC-sköterskan på hembesöket då BOEL-testet gjordes (runt 7 månader) och jag nämnde att Greta hittills varit förkyld ett par gånger: "Det är nog tack vare att ni ammar fortfarande som hon inte varit sjuk oftare"

Från äldre par som satt bakom oss på ett kafé i Norrtälje en lördag vid lunchtid och kommenterade förloppet då Greta gråtit och skulle få bröstet: "Jaha, och nu ska hon få äta (jag drar upp tröjan). Åååh, ja titta vad bra, det är riktig mat du får där!"

Från en äldre bekant som jag egentligen inte känner när vi fikat och Greta kommer för att amma för första gången under fikat: "jaha, du ammar fortfarande! Åh vad bra, verkligen bra!"

Från Gretas gammelfarmor: "jaha, du har mjölk än! Det var då himla bra vad din mjölk räcker länge!" (jag har försökt förklara det här med tillgång-efterfrågan men det har inte riktigt rotts i land så nu ler jag bara och säger ja :D)

Lägger till: Otaliga positiva kommentarer om vår amning från min mamma. Puss!

Enbart positiva kommentarer alltså och det är jag så tacksam över!

Sen har jag ett par gånger fått höra följande från amningspositiva bekanta: "men du tänker väl inte bli en sån som ammar tills hon är två, tre år?" och då svarar jag "jo, det kommer jag nog faktiskt om Greta vill. Jag skulle kunna tänka mig att fortsätta amma även när jag fått syskon om det är så att Greta vill det". Och det svaret har inte mötts med någon kritik än iallafall.



Kommentarer
Postat av: Familjen Toad

Härligt att läsa!

2011-10-10 @ 13:39:01
URL: http://audhumble.wordpress.com
Postat av: Tella

Svårt det där med amning om vad som beror på vad. Mina barn har jag ammat Max två månader och de är sällan sjuka och jag tror inte att de fått närhetsstörningat pga att jag gett dem flaska! Otroligt känsligt ämne om amning, speciellt när man själv inte ammar. Det är så självklart att amma fastän för många, som mig själv, så är det inte så självklart.

2011-10-10 @ 15:56:58
URL: http://tellasplace.blogspot.com
Postat av: Linda

Tella: Jag tror inte heller dina barn får närhetsstörningar p.g.a flaska. Och förresten är du ju en likvärdig "ammare" som vem som helst eftersom du ammat så länge du, av anledningar som vi andra inte har något med att göra, klarade av det.

En mamma som mår skit av att amma längre än hon känner att hon kan med är nog betydligt allvarligare för anknytningen.



Får jag fråga av ren nyfikenhet om du har fått höra negativa saker om din flaskmatning?

När jag fick kommentaren från det äldre paret i norrtälje så var en av mina första tankar "hoppas de inte är såna som skulle säga något dumt om jag dragit fram en flaska ersättning istället".



Jag upplever att amning är känsligt oavsett om man ammar eller inte. Jag har t.ex själv upplevt att jag varit rätt ensam ute i det verkliga livet med min känsla av att värna om amningens varande mellan mig och Greta. Jag vill gärna blogga glatt om en amning jag trivs med men är så himla rädd att trampa folk på tårna av misstag, och det är många tår jag riskerar att trampa på - tår som sitter på några av mina närmaste vänner. Men man kan vara jätteglad över att ha amningen kvar länge utan att tycka eller ens tänka att alla mammor skulle gjort likadant :-)

2011-10-10 @ 21:09:38
URL: http://niskalainen.blogg.se/
Postat av: emma

Vad roligt med så mycket positiva kommentarer. :-)

2011-10-10 @ 22:03:40
URL: http://bitaravmittliv.blogspot.com/
Postat av: Jonna

Härligt! Jag upplever faktiskt att de som har lättast att ge positiv respons på amning är äldre människor, även om jag fått en del ovett för min amning av pensionärer också. Min morfar har gått igång fullständigt de gånger jag ammat då han varit med och vill gärna skryta om det för alla i närheten, då får jag lite den där känslan du berättade om, hoppas att han inte hade gett negativ feedback till någon som valt bort eller inte kunnat amma.

2011-10-11 @ 08:43:02
URL: http://amningshysteri.blogspot.com
Postat av: Sofie - Mamma till två små

Vad skönt att höra lite positiva och bra kommentarer.. AMningen är annars rätt så "ute" just nu känns det som..

2011-10-11 @ 13:08:04
URL: http://lillgarden.blogg.se/

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0