Intuitionen.

Jag har alltid hävdat att vi inte ska väcka Greta när hon sover eftersom hon vet bäst varför hon sover. Vi vet inte om hon har en tand på g, en analkande förkylning eller en överhop av intryck att smälta som gör att hon är trött när hon är trött. Det vi vet är att när hon är trött behöver hon sova, det går liksom inte att ändra på det. Ibland vaknar hon säkert tidigare av att hon blir störd av något ljud eller så men sånt är naturligt. Är hon jättetrött så sover hon vidare trots kastrullslammer, grannens generösa musikvolym eller mitt elefantliknande smygeri (william har påpekat att jag inte ska smyga eftersom jag då blir mer högljudd än någonsin). När vi för några veckor sen kände att vi behövde få hennes dygn att starta ett par timmar tidigare så började vi inte korta ner tupplurar eller sätta igång med nån sömnmetod utan jag ställde helt enkelt klockan på 08:00 varje morgon och det var den enda förändringen.

Igår sov Greta en timme mitt på dagen och sen var hon toktrött halv fem. Så då somnade hon halv fem. Ett tag nån timme efter det trodde vi hon skulle vakna men icke, hon sov vidare. Jag förberedde mig mentalt på en vaken natt men så blev det inte. Hon vaknade som vanligt och nu sover hon middag som vanligt. Simple as that. Och då är jag så glad över att jag inte - av ren och skär oro över min kommande natt - väckte henne utan hade is i magen och lyssnade på intuitionen.

Kommentarer
Postat av: Sofie - Mamma till två små

Skönt när det fungerar så bra. försöker läsa av anna och försöker verkligen men sömnen är svår. så svår så. och hon har så svårt att somna och finna ro.. precis som storebror hade...

2011-10-27 @ 21:57:39
URL: http://lillgarden.blogg.se/

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0