Vad säger kissekatten?

Ordförrådsuppdatering:

Alla sorters fåglar (inte bara anka) = kack kack kack
Höna = babababa
Katt = Isse alt. aaaaaaaaaaa (i en melodi som går uppåt och nedåt om vartannat)
Träd = Täj
Bil = Brumbrum (brummandes med läpparna)
Traktor = tat eller tatto
Bröst = ös(t)
Klocka = tack tack tack (med finger alt. kropp gungandes i sidled)
Vovve = ovve alt. ehehehehe (ni vet, som vovvar andas)


Det är ungefär tre veckor sen Greta plötsligt upptäckte klockan och satt vid köksbordet med pekfingret viftandes och sa tack tack tack. Dagen innan hade jag sjungit mycket på en sång där texten "tick tack tick tack klockan går" förekommer, och tydligen satte det sig ihop med rörelserna jag gjorde till. Det mesta som är lite runt och befinner sig på en vägg får bli en tack tack tack men hon är en riktig hejare på att hitta riktiga klockor på väggar (eller hängandes i taket, som på vår lokala icabutik). Säger du klocka i närheten av Greta, om än så bara i en mening om något helt annat, så kommer du ha en gungandes tjej i närheten som säger tack tack tack. Så är det bara.

Katten har fått med det lilla jamande vi ger kissen när vi ser en sån i en bok eller så. Bil fick helt enkelt bli brum men det som är lustigt är att traktor inte är brum. Hon jobbar just nu verkligen med att säga traktor och då och då blir det faktiskt tatto.

Dessutom kör hon järnet på "nam nam nam" när maten smakar bra. Är det något slags universellt ord för god mat? För vad jag vet är det inget vi har kört med men det har tydligen satt sig ändå.

Kommentarer
Postat av: Familjen Toad

Aaaw vad rart!

2011-11-17 @ 16:37:43
URL: http://audhumble.se
Postat av: Jonna

Hrönn sa också namnamnam helt spontant. Det är nog universellt.

2011-11-17 @ 16:50:26
URL: http://amningshysteri.blogspot.com

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0