Tidiga morgnar, när börjar de?

Mången gång har jag hört om föräldrar och deras tidiga morgnar. Greta är ju bara ett år än så länge och det kommer nog hit också men inte än, oh nej. Vi styrde ju om dygnet lite i höstas när Greta gått upp vid halv tio några veckor för länge och jag kände att jag gärna skulle vilja komma upp lite tidigare på morgonen och kunna gå och lägga mig lite tidigare på kvällen. Det funkade fint, jag ställde helt sonika larmet till 08:00 på morgonen och Greta hittade till och med på en egen kvällsrutin som vi kört med ett tag sen dess: kvällsfika vid 19:00 och sen amma till sömns efter det. Kanon.

Sen kom vintertiden och vi kom upp ännu tidigare, strax efter 07:00 på morgonen. Även det Mycket Bra om ni frågar mig. Men så småningom gick det upp för fröken att det skett en luring med tiden. Så sakta men säkert har tiden för uppvaknande på morgonen skjutits fram; 07:11, 07:23, 07:45, 08:15 och nu 08:30. Och imorse, när vaknade hon då? Halv tio. Till hennes försvar ska jag informera om att hon fick en riktig snorattack igår kväll så hon kom inte till ro att somna förrän klockan tio (tack gode gud för sjalen!). Idag var vi iväg på den månatliga lunchen med familjelivsföräldrar på norrlandsoperan klockan elva och dit kom vi strax efter frukost... ;P

Även om jag var sinnessjukt trött igår och sa något till maken om att han skulle skjuta mig så fick jag och Greta sova väldigt gott inatt när hon väl somnat. Greta är en riktig "skedare" och dessa nätter är det extremsked som gäller, nära, nära, nära. Greta har gärna huvudet på min arm så jag ligger med en arm under hennes huvud och den andra över hennes mage och snusar henne i håret. Både hon och jag sover himla gott då, det är fantastiskt hur avslappnande det är med mycket hudkontakt.



Jag hoppas nu att ödet eller vem det är som bestämmer inte tolkar min rubrik som att jag längtar efter übertidiga morgnar för jag är rätt nöjd med situationen som den är, tack.

Kommentarer
Postat av: Therese

Jag och fanny skedar jämnt när hennes pappa är borta på jobb, dvs 4-5 nätter iveckan. Å de är tok mysigt även om de är mindre mysigt att vakna med kramp i arm, axel och nacke några timmar senare :) Värsta senario att man inte vaknar för än de är morgon och armen är förlamad, död, borta i flera flera minuter :)

2011-11-23 @ 23:58:45
Postat av: Lisa

Min son (23 mån)är rätt morgontrött och har alltid varit det. Får han välja själv sover han till åtta, ibland senare. Det händer att han vaknar tidigt men det är ganska sällsynt. Å andra sidan lägger han sig sent också, men det är rätt skönt. Trist om han skulle somna kl sju varenda kväll då hinner man ju knappt se honom efter jobbet!

2011-11-24 @ 08:49:10
URL: http://www.avanai.se

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0