Kortare ingrediensförteckningar!

Om en innehållsförteckning ser ut så här: Rehydrerat vete-/hveteprotein (42%), rehydrerat sojaprotein (32%), vegetabilisk olja, äggvite-/eggehvitepulver, salt (1,8%), dextrose, maltodextrin, lökpulver, stärkelse/stivelse, jäst/gjær, kryddor, vitlökspulver, proteinhydrolysat (soja), stabiliseringsmedel (karragenan, guarkärnmjöl, xantangummi), aromer, färgämne (järnoxid). Kan innehålla spår av sesamfröm. Kraftigt saltat (Hälsans köks sojakorv) så kan man istället lägga benen på ryggen och fly någon annanstans. Kanske bönhyllan eller fiskdisken?

Eller ser det ut så här:
Vegetabilisk olja 35 % (rapsolja, solrosolja, linfröolja), vatten, vegetabiliskt fett, kärnmjölk, salt
(0,9 %), emulgeringsmedel (lecitin, e 471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel
(kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitamin (Milda normalsaltat)


kan det vara en god idé att istället plocka med sig ett paket av någon som innehåller:
pastöriserad grädde, rapsolja, mjölksyrakultur, salt 1,2%, vitamin A och D. (Bregott normalsaltat).

Mjölkfritt? Ja, köp inte margarin iallafall utan ersätt med något helt annat - naturligt. Avokado? Kokosolja? Hummus? Tapenade? Ägg? Rökt lax? Marmelad (St. Dalfours marmelader består av 100% frukt och är fantastiska!)

En riktig fälla för långa innehållsförteckningar är lightprodukter. Vilken skit dessa är!
Alla lightprodukter jag vet har längre ingrediensförteckning än orginalprodukten och jag kan för allt i världen inte begripa varför man vill vräka i sig modifierade stärkelser istället för några gram extra naturligt fett.

Korta ingredienslistor där jag som vanlig människa vet exakt vad alla ingredienser är för något (alltså, jag skulle i praktiken kunna skaffa ingredienserna på paketet och göra produkten på egen hand om jag hade lust) är verkligen att föredra. Någon emot?



Kommentarer
Postat av: Jonna

Word!

2011-11-05 @ 08:03:42
URL: http://amningshysteri.blogspot.com

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0