Grötrecept!

Här hemma gillar vi gröt på morgonen, även om Greta och jag då och då äter något annat för att variera oss. William är rätt traditionell av sig och vill ha havregrynsgröt med en klick sylt på och mjölk. Jag däremot gillar att experimentera. Nu har jag lyckats experimentera fram en havregrynsgröt som William ÄLSKAR. Nu låter det som om W är mitt barn när han i själva verket är min make och far till mitt barn men som sagt, han är traditionell av sig.

Så här gör jag (med variationer i det oändliga, typ).

Morsans supergröt till 1 förälder och 1 litet barn/bebis:
1 1/2 dl havregryn
3 1/2 dl vatten
(salt efter tycke om bebisåldern tillåter det)
2 msk linfrön
2 msk sesamfrön
2 msk riven kokos
Kanel efter smak (jag använder MYCKET, så att gröten blir lite brun)
torkad frukt efter tycke, t.ex. iklippta torkade aprikoser, russin, fikon eller liknande. ELLER riv i lite äpple, bitar av ett sött päron eller skivor av banan. Som sagt, går att variera i det oändliga... Alla ingredienser eko förstås.

Sen får Greta i lite olja eller smör i sin gröt och den är smaskens till sista slicken. Går utmärkt att äta som den är, jag har bara havremjölk på och sen kör jag. Man får justera mängden havregryn och vatten efter hunger och smak helt enkelt, men typ så här mycket brukar jag använda.





Kommentarer
Postat av: Sofie - Mamma till två små

FÅr spara och testa nästa vecka tror jag.. skriva upp på veckohandlingen :)

2011-11-07 @ 21:58:13
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Familjen Toad

Sparar också. Tack. :)

2011-11-08 @ 08:29:19
URL: http://audhumble.se
Postat av: Linda

Har ni testat gröten än? :D

2011-11-09 @ 13:51:14
URL: http://niskalainen.blogg.se/

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0