Tankar om mitt föräldrarskap

Tänk så olika det ser ut, det finns nog lika många exempel på föräldrarskap som det finns föräldrar. Så här ser det ut och så här tänker jag hos oss för er som undrar:

  • Greta sover i vår säng och kommer fortsätta med det så länge det går, annars blir det en säng åt henne i vårt sovrum tills hon vill sova i eget rum. Ingen av oss vill sova själva...
  • Jag har inga problem med att hon ammar på nätterna, hon får gärna göra det så länge det funkar och hittills har det bara blivit lättare och lättare.
  • Vi utför aktiva åtgärder för att behålla amningen länge, t.ex. ger vi inte välling eller något annat i flaska (förutom lite bröstmjölk om det blir panik här hemma nån gång när jag är iväg) eftersom flaska konkurrerar med bröstet och välling verkar onödigt. Vi ger även plockmat istället för puréer och låter henne själv bestämma hur och vad hon ska äta. Därmed bestämmer hon själv, och anpassar, tempot och frekvensen på mat och amning.
  • Vi bär mycket, mycket. Sjalar och famnar är de bästa resesängarna ;-) Jag älskar att bära, det håller mig stark och framför allt gör det Greta trygg.
  • Jag går ofta ut och går med Greta i sjalen när Greta är vaken så hon får se lite av världen istället för att gå ut och gå när hon ändå ska sova (för när ska jag då sova??)
  • Jag ser det som positivt att låta Greta vara med när vi gör saker, t.ex. lagar mat eller städar istället för att göra allt när hon sover (för återigen, när ska jag sova??). Det kanske tar fem minuter längre tid men det är nu vi har tiden.
  • Greta är inte duktig för att hon börjat hoppa, stå, sitta, jollra, äta. Däremot verkar hon tycka det är himla skoj/spännande/häftigt/skönt/gott och det vill vi gärna dela med henne. Men jag vill finnas lika nära även när hon är ledsen, frustrerad, trött eller orolig utan att direkt försöka släta över de lite "jobbigare" känslorna.
  • Greta säger till för att hon har ett behov av något, inte för att reta nån. Vi lyssnar så gott vi bara kan och litar till hennes signaler.
  • Självständighet växer fram, det är inget man lär ut.

Och till sist (fast jag har säkert glömt massor) en tanke som finns ständigt närvarande:
Det här är enda gången i mitt liv jag kommer ha ett barn att ta hand om!

Om Greta får syskon så kan jag ändå tänka så här:
Det här är enda gången i mitt liv jag kommer ha ett barn att ta hand om!


Kommentarer
Postat av: Emmelie

Du har så sunda tankar, att vara här och nu, ge Er det ni behöver och känner er tillfreds med. Då mår alla bra och det finns underbar tid till njutning och glädje. Världen är alldeles för bra på att stressa i onödan och leva i framtiden.



En liten tanke...

Kramar till er.

2011-05-26 @ 17:39:19
URL: http://www.bebisbloggen.se

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0