Greta 5 månader!

I onsdags, 9 mars, blev Greta 5 månader och det märks verkligen! Förra veckan började hon hitta fötterna på riktigt, nu ska de inspekteras vilket är lättare sagt än gjort eftersom de tycks leva ett eget liv så det är inte alltid man får fatt i dem med händerna. Och vad är de där smågrejerna som sitter längst ut på foten egentligen? För att underlätta infångandet av fötter har situp-träningen startat och det är även väldigt spännande att undersöka ansikten. Ofta kommer hon mot ens haka med två framåtsträckta händer och vidöppen mun samt en stor, härlig dreggeldroppe på underläppen som är redo att avlossas vid hudkontakt med den vuxne som just nu råkar vara den priviligerade. Ibland har hon riktig tur och får tag i näsan, den kan man klämma på. Hon har även börjat suga in underläppen vid vissa tillfällen så hon ser ut som en tandlös gammal gumma. Och i helgen började hon uppskatta sin spegelbild, jag vet inte om hon hajjar att det är hon men det är väldigt spännande och handen åker upp mot spegeln så fort vi går förbi. Härom morgonen tjöt hon till av glädje vid spegeln i en decibel som inte kan vara laglig. Efter en stund ledsnar hon och vrider bort huvudet men till dess skänker spegelbilden mycket glädje :-)


Greta firar 5-månadersdagen på farmor och farfars matbord.


Undersökning av pappa under blöjbyte. För övrigt sämsta färgen på en dregglis eftersom den skriker "dreggel var det här!!". Men den är snygg ändå.

Första halvan av förra veckan spenderade vi i Gullmark hos Gretas farmor och farfar eftersom William hade sportlov och var ledig. Vi sov nere i lillstugan och Greta, som troligast just då var inne i 19-veckorsfasen, åt typ 5 gånger per natt men kompenserade det med att sova en och en halv timme längre på morgonen än hon gör hemma. Hon sov nästan inte alls på dagarna, det hade hon ju såklart inte tid med, och hon åt väldigt ofta även på dagarna. Mammigheten var större än för någon månad sen då hon också var mammig några dagar, och hon pratade inte alls lika mycket som innan. Observera, observera, observera gällde med andra ord. Jag och William vet ju att det var en utvecklingsfas men jag vet inte om det var lika lätt att få Gretas farmor och gammelfarmor att förstå det (hon sover ju inget, ska hon äta nu igen, hon pratar då inte mycket...) ;-)
Det var iallafall jättemysigt att komma iväg några dagar, vi blir så bortskämda där med god mat, världens godaste semlor med hemmagjord mandelmassa och allt, promenader i härlig natur och den friska lantluften.
När vi skulle fara hem på onsdagen somnade Greta i bilen och sov två och en halv timme. Sen var hon vaken nån timme och sov två timmar till. Sen var hon vaken nån timme och somnade för natten efter det, ammade några gånger för att sen vakna 06:30, den vanliga tiden som gällde innan Gullmark alltså och därmed var rutinerna återställda. Så nu behöver inte farmor och gammelfarmor oroa sig för den saken :-)

Igår tog jag med Greta till gymmet och provade att springa på löpbandet. Jag hade inga ambitioner eftersom jag inte visste hur länge hon skulle vilja sitta i babysittern men hon satt där i 30 minuter utan problem så jag hann med tre intervaller plus uppvärmning och lite nedvarvning. Sen gick vi in i stretchrummet och stretchade, Greta låg på mage på en madrass och attackerade en tygsköldpadda med käkarna och jag skötte stretchandet. När jag sprang mycket på löpband i Boston fick jag löparknä, det gick över med mycket stretching så jag vill verkligen förebygga det nu för det var inte roligt alls. Men det var underbart att springa igen, jag hade nästan glömt hur mycket jag älskar det!






Kommentarer

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0