Apropå amning.

Tydligen finns det människor som blir mycket upprörda över att mammor har mage att amma sina bebisar på offentliga platser, typ fik eller restauranger. Detta fascinerar mig oerhört, jag har själv inte stött på några negativa reaktioner, inte någon reaktion alls faktiskt förutom när Greta var en månad och jag satte mig utanför toaletterna i MVG-gallerian här i Umeå. Ella var med och jag tror vi båda minns den där stackars killen i 30-årsåldern som stod i toakö och plötsligt började studera såväl tak- som väggfärg ingående när han insåg varför jag fipplade med kläder och bebis i tutthöjd. Mycket underhållande, stackarn. Han hade nog ingen vana av att se en ammande kvinna in action.

Tydligen blev det folkstorm när Miranda Kerr la ut den här bilden på sin blogg. Personligen tycker jag det är en fantastiskt vacker bild.

Hittade ett välformulerat inlägg till stöd för offentlig amning (att det ens ska kallas så är ju sjukt egentligen, amning är väl helt enkelt amning när barnet behöver det), det är väldigt läsvärt och ni hittar inlägget här. Bland kommentarerna finns signaturen Jessica som berättar om sin morfar:

Min morfar sa till människor när min mamma ammade mig och folk klagade: ”En kvinna som ammar sitt barn är det mest naturliga som finns, och om ni inte visste att det var såhär barn fick mat så är det nog dags för er att ta en tripp till er gamla lärare och be om upplysning!”

Jag tror jag har underlag för en inrepeterad kommentar den dagen (om den kommer) då jag stöter på någon som talar om för mig att jag inte borde sitta där jag sitter och amma. För jag vet att jag kommer bli förbannad som bara den om det händer och då vill jag ha svar på tal.

Kommentarer

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0