Små steg och en jävla vilja! :-)

I torsdags, dagen före 14-månadersdagen, hittade Greta ett nytt ljud. Det är ett aggressivt, krävande gutturalt ljud som kan utföras (och utförs) med såväl öppen som stängd mun. Det är som ett sågblad i öronen rent ut sagt, men det fyller sin funktion. För nu blir hon frustrerad och vill bli förstådd. För varje felgissning vi gör ökas intensiteten i hennes ljud och vi gissar på som aldrig förr. Jag har, i min naivitet, tyckt att jag har börjat förstå rätt bra vid det här laget. Jag menar, jag vet att om hon säger ka!ka! vid köksbordet fast det inte är någon skata på gården så syftar hon oftast på fågelsiluetten på gardinen, osv.

Men nu! Hur sjutton ska jag veta att det där hysteriska armviftandet när hon sitter vid köksbordet betyder att hon för första gången någonsin begär att få hålla i köksklockan som finns bakom henne?? Eller att hon helt plötsligt inte ska amma i sovrummet längre eftersom hon, å det bestämdaste, genast ska ut i hallen och undersöka mina skor?? Eller att hon, som alltid hämtat boken hon vill läsa ur bokhyllan plötsligt inte kan det längre utan frustrerat pekar åt det hållet och vill att vi ska ta fram den åt henne= Nu är det inte lätt att hänga med i svängarna längre men det är sjukt spännande att se hur hennes värld vidgas. Tänk att hon har sån rumsuppfattning och sånt minne när det gäller vissa saker? Helt fantastiskt.

När det gutturala lätet började göra anspråk på min psykiska hälsa tog jag stöd i den här artikeln.

Kommentarer

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0