Dörrknackning...

...är det återuppväckta sociala mediet. Alla verkar använda sig av det; Jehovas, Brandskyddsföreningen, jultidningsförsäljare, skolklasser med 500 lättsålda salamikorvar, politiska partier och halloweenhäxor. Några är gamla i gemet, några är nya. Nytt för idag var att två från Jehovas kom och nöjde sig med att lämna ett reklamblad. Jehovas Inte Prata Gud, vad har hänt?
Jag har fler förslag på dörrknackning. Varför inte knacka dörr och:
  • be om en kopp socker (gammal bortglömd favorit)?
  • bjuda på någonting, alltså GE bort något folk blir glad över?
  • som brevbärare ge posten personligen?
  • bjuda hem grannen på middag?
  • bjuda in sig själv på en kaffetår? Funkar kanske bäst hos folk man känner.
  • fråga om det är något de behöver från affären? Hur många gånger har man inte själv önskat att något sånt kunde hända när mjölken tagit slut till kaffet?
Yrkesgrupper m.m som är välkomna att börja knacka dörr:
  • Personliga tränare
  • Kulturarbetare
  • Lokalvårdare
  • Terapeuter
  • Gamla tanter som gillar att ha kafferep i ens kök och hålla bebis en stund
  • Inredare
  • Kockar
Ja, i korta ordalag handlar det väl mest om att man kan knacka dörr och bara bjuda till lite. Minns ni när man plingade på hos kompisar och kollade om de var hemma på vinst och förlust? Eller när man knackade på någon som man råkade ha vägarna förbi UTAN att ha möjlighet att skicka SMS och kolla läget först? Kanske blir jag bara överdrivet nostalgisk för att jag är hemma hela dagarna, särskilt den här veckan när jag varit och fortfarande är sjuk, och önskar att sånt kunde hända lite oftare. Även om det bara är grannen som kommer för att låna lite socker.

Kommentarer
Postat av: Daisy

Själv är jag rätt nöjd med att ingen kommer utan överrenskommelse. Kanske för att jag lider av depression och en släng av social fobi.



Men samtidigt önskar jag att jag själv kunde besöka de jag vill när jag känner att jag klarar det utan att kolla läget först så lite kluvet är det ju...



Vissa saker var helt klart lättare då an var barn.

2011-04-09 @ 18:14:30
URL: http://phantazia.blogg.se/
Postat av: Anton

I höstas hade jag besök av Jehovas, vi samtalade i säkert en halvtimma om att jag inte alls delade deras tankar kring evolutionen m.m. Men de började tycka det var lite obekvämt när jag tog upp deras dåliga ekonomi (det vill ju sälja Rikets sal på Marieberg) så då avlutades samtalet snabbt. När jag sedan sa adjö så tackade de iallafall för att de hade fått prata en stund, de sa att det hände inte så ofta. Så jag gjorde då någon glad iallafall. ;)

2011-04-09 @ 18:20:26
URL: http://norum.blogg.se/
Postat av: Anonym

Anton, vad bra att de uppskattade samtalet! Det kanske är därför de inte ger upp dörrknackningen, rätt som det är så lyssnar någon och då blir de ruskigt tacksamma även om personen i fråga inte instämmer. :-)

2011-04-11 @ 09:15:16

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0