BLW

Det är maratonbloggning den här morgonen men det gäller att passa på när inspirationen infinner sig! Tänkte jag skulle berätta lite hur matintroduktionen går - super! Men med blw är det nog svårt att säga något annat än att det går bra tror jag eftersom man redan från början som förälder är mentalt inställd på ett lugnt tempo där barnet utforskar och leker sig fram med maten.

BLW so far:
palsternacka
morot
broccoli
potatis
jordärtskocka
banan
äpple
päron
gurka
paprika
knäckebröd
rostat bröd med liiite ost
havregrynsgröt (fast vi matar inte utan kör "skedbyte" alt. lägger fram en klutt som hon får undersöka med händerna)
hårdkokt ägg

ALLT går in men inte mycket går ner kan jag säga. :-)
Päron, broccoli och palsternacka verkar vara favoriterna hittills. Potatis och jordärtskocka ligger på minus, samma sak med äggulan i det hårdkokta ägget. Vilken besvikelse när det vita var så mumsigt men det gula bara fastnade på tungan, bökigt.


Grötsmaskande igår.


Nu är man ju inte alltid så här glad (fast vem är inte det om man har fått världens största broccolibukett??)...


...ibland tröttnar man.


Kladdigt blir det men det är bara härligt ;-)

Greta äter när vi äter om hon är pigg och glad vid det tillfället och tar jag nån frukt eller så fixar jag alltid en bit åt henne, eller så smakar hon direkt från frukten jag äter. I idén med blw ingår att låta bebisen få massa tillfällen att utforska nya ätbara grejer. Hon ska börja få av vår mat här framöver (osaltat förstås) men än så länge gillar hon det hon får så då kör vi på det ett tag till (hrm, läs: än så länge stålsätter vi oss inför det kommande kladdet vid rätter som fiskgratäng och potatismos...) ;-)

Kommentarer
Postat av: Isa

Intressant att läs om någon som testar blw. Hur gammal var Greta när ni började? Inte kört med något mosat?

2011-05-01 @ 18:40:38
Postat av: niskalainen

Hej Isa! Vi började på hennes 6-månadersdag. När man kör BLW är det ju viktigt att inte börja för tidigt utan vänta tills de kan sitta upprätt med lite stöd. Vi ger inga puréer men framöver kan det ju hända att vi får mosa lite åt henne med en gaffel när det är något vi äter som inte är så lätt för henne annars. Men det är lättare för henne att plocka med bitar ju större de är.

2011-05-02 @ 09:11:52

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0