Vaken tjej och lite från veckan

Greta har börjat vara vaken mer och mer och det är så himla roligt att se hur hennes nyfikna blick undersöker varenda vrå som kan undersökas och hur hon lyssnar intensivt när man pratar med henne! Jag tycker personligen att det är hur mysigt som helst att prata med henne om allt möjligt, idag har hon till exempel fått en ingående beskrivning i hur man gör kaffe (även om jag hoppas hon väntar länge med att sätta igång med kaffedrickande). Förresten blir man grym på att göra saker med en hand, jag har insett vilka begränsningar man ger sig själv genom att tro att man är beroende av två händer och armar för att klara av något så enkelt som att just sätta igång kaffe. Finns viljan klarar man allt och gäller det kaffe finns verkligen viljan där, det är ett som är säkert ;-)





Det ska erkännas att det varit lite jobbigt med sömnen den här veckan. Greta växer ju så det knakar, det gör ju bebisar och allt är normalt fast som nybliven förälder kommer de här snabba förändringarna lite som en chock. Till exempel händer det nu att Greta äter, äter och äter för att sedan spy upp ALLT och då förstås bli vrålhungrig igen och så är det bara att börja om från början. Det går väl an dagtid men när det händer runt kl. 23-24 när man bara vill gå och lägga sig inför amningen som brukar infalla runt 02:00 är det inte helt lätt att behålla den glada energin. Men det är rätt enkelt egentligen, man vill ju ha en mätt och nöjd bebis och man behöver väl inte amma med ett leende varenda gång... En annan grej som kommit i samband med det här är väl typ magknip då Greta grymtar, pustar och frustar för att få ut allt som ska ut. Det har också resulterat i mindre sömn än vanligt för såväl henne som mig på nätterna i början av veckan.

Sen gjorde stackars William ett stort misstag i måndags morse, han tog flingor och mjölk till frukost. Okej, det låter kanske inte så allvarligt men vad det innebar var att han tog den sista mjölken till sina flingor precis då jag ammat och grejat med morgonbestyr och var redo för att få i mig dagens första kopp kaffe. Man kan säga att tanken på den kaffekoppen var det som fick mig att hålla mig igång överhuvudtaget... Men det var ju inte Williams fel, eller det var det ju men han visste ju inte hur beroende jag blivit av morgonkaffet, haha. När han tar pappaledigt kommer han ju förstå så det ger sig ;-)

Det låter nog som att jag dricker kopiösa mängder kaffe men det gör jag faktiskt inte, som mest blir det kanske tre koppar på en dag men det är maxkonsumtion för mig annars börjar tandköttet klia. Jag skämtar inte, det börjar verkligen klia, när jag gick tredje året på musikhögskolan drack jag typ 4-6 koppar kaffe om dagen ett tag och då hände det flera gånger att jag fick ta tandtråd bara för att få klia mitt tandkött...

I tisdags var vi i Bygdeå på middag hos Parre, Emmelie och deras gullungar William och Måns. Vi åt god mat och umgicks, det var hur mysigt som helst! William och Måns är så himla söta med Greta, det märks verkligen att de
är bebiskära :-) Det är så skönt när man är hos vänner som man känner att man kan vara sig själv hos och komma som man är. Jag och Emmelie har bestämt att vi ska julpyssla med Måns och William någon helg (ja, och Greta då fast jag tvivlar på att hon kommer vara så produktiv än, haha) och det ska verkligen bli jättemysigt. Jag behöver väcka mina pysselgener lite och Emmelie är helt rätt person att ha i närheten då, särskilt i kombination med kreativa barn har jag en känsla av :D
Ni kan förresten gå in på Emmelies blogg här!

När Greta vaknat till liv och ätit ska jag och William ta en promenad med barnvagnen ner på stan, det är strålande sol ute än så länge och det ska bli mysigt att komma ut en sväng. Men än så länge befinner sig Greta i den här positionen även om hon börjar vakna till liv lite nu:



Kommentarer
Postat av: Emmelie

Så mysig bild :-)

Vi längtar massor tills vi ska pyssla för det är nåt vi verkligen gillar att göra. William har redan börjat planera, han ska göra överraskning till Greta :-).

Bamsekram från oss

2010-11-04 @ 18:19:17
URL: http://www.bebisbloggen.se

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0