Från Norrbottensemestern med Ann-Sofie

Vi började med kaffe på Wayne´s i Pite kl.10. Sen bar det av till Garveriet i Böle efter att vi köpt med oss palt från Paltzerian i Öjebyn. Påväg till E4:an svängde vi förbi det mysiga rabarberiet Alterhedens utanför Holmträsk. Där inhandlades diverse ting såsom sås med rabarber/lakritssmak, hjortrondryck, rabarberdryck, buteljer och en begagnad slisk-dvd för kvällen med mera. Vi intog därefter lunchen (palt) vid det som för ett par år sedan var Sveriges eller norrlands (kommer inte ihåg) vackraste rastplats - Harrbäcken.

Därefter åkte vi mot Boden och njöt av det soliga perfekta bilvädret och anade väl aldrig att det i boden skulle vara kanonväder med strålande sol och sommarvärme som gjorde att eftermiddagskaffet intogs på en uteservering. Mycket skönt. Där inköptes även en flaska mousserande rosé för kvällen.

Efter Boden tog vi innervägen mot Morjärv och mötte några dussin renar och renbäbisar på vägen (såklart, var annars?) vilket frambringade lyckorus hos oss båda. Snutterenarna. Förstår inte varför det slängs så mycket svordomar åt dem? Okej, de kanske inte är mycket intelligentare än harar när de springer framför bilen i sick-sack istället för in i skogen men man får ha i åtanke att det egentligen är fruktansvärt onaturligt att det överhuvudtaget går en väg rakt igenom deras huvudleder. :P

Efter Morjärv siktade vi ner mot E4:an igen och i Kalix stannade vi och shoppade för middagen och den stundande ost/kex/vinkvällen på Seskarö. Vid sju på måndagkvällen var vi framme på Seskarö Camping och tog vår pyttestuga i besittning, den hade plats för två sängar, ett litet klaffbord, en kyl och kokplattor ovanpå denna. Två stolar fanns också och ohyggliga gardiner till de två fönstren men inte till det tredje - det på dörren. Som dessutom riktade ljuset rakt in på våra ansikten när vi sov. Märklig miss i midnattssolens land. Sov gott ändå.

Efter att intagit middag bestående av färskpasta och sås med gorgonzola som vi var i stooort behov av (hade ju inte ätit på TIMMAR!!) så var det dags att visa Ann-Sofie Seskarös bästa sidor som vår gamla stuga, Träsket och kyrkan. Hälsade på farmor och farfars grav och vi besökte till och med levande släktingar, Raili (pappas kusin) och Erling, i deras nya hus som jag inte hade sett än. Det var väldigt trevligt att träffa dem, var flera år sedan.

När vi kom tillbaka gick vi ner till stranden nedanför stugan, Tromsöviken, och kvällen avslutades som planerat med ost/kex/vin och dvd på datorn. Fantastisk förutsägbar romantisk komedi.

Sov som en stock. (LÄt som en också..)

Tisdag morgon: frukost, städa, checka ut från vår trivsamma vrå.
Mot Haparanda där vi träffade Ida som Ann-Sofie känner från Pite-tiden över en 10-kaffe. Ett snabbesök till kyrkan och därefter en expressrunda på IKEA för att köpa flyttkartonger. Intog pizzaslice och körde till Kukkolaforsen. Där spatserade vi omkring, läste skyltar så vi lärde oss något och tog massa kort. Här var vi ju också tvungna att äta rökt sik, gott gott och avsluta med kaffe och bulle.

JA, vi är båda i stort behov av regelbundna måltider. Inget glömma att äta här inte! Eller som William så fint påpekade: "Ja, det är ju bra att ni hinner se något mellan era fikapauser"...

Efter Kukkolaforsen som var ett väldigt lyckat besök åkte vi ner mot Haparanda igen (VÄLDIGT vackra hus på vägen längs Torneåälven förresten) och körde över till Torneå där vi skulle in på Alko. Oj vad vi körde runt, det var inte förrän vi gav upp och vände hem mot Sverige igen som vi hittade det. Förstås.

Sen var det bara E4:an raka vägen till Luleå, mitt flyg gick från Kallax på kvällen så vi hade en tid att passa så stor väg med 110-möjligheter kändes hett. Vid den här tiden var vi heeelt slut. Det hade gått 30 timmar sedan semestern startat i Piteå och det hade minst sagt varit intensivt. De sista två milen till Luleå var tunga, jag somnade till och med till Ann-Sofies stora förtret (även om det handlade om typ 5 minuter men hon körde och var lika trött som jag så jag förstår henne...).

Hur avslutas nu en expresstour i Norrbotten bäst? Med en middag på MAX i Luleå förstås! Vi hann t.o.m fönstershoppa lite och njöt av att se befolkning på gatorna, en lyx vi inte stött på sen kaffet i Boden. VI har nog lite cityblod i oss trots allt.

Efter kaffe/te på Kulturhuset var det dags att köra mig till Kallax och Ann-Sofie tog de sista 5 milen tillbaka till Piteå.

Semestern hade nästav varit gratis men gav så mycket upplevelser och intryck att vi var totalt slutkörda. Sov väldigt gott i natt.

Måste bara få påpeka att jag gick upp halv fem på måndagmorgonen för att ta bussen till Piteå från bygdeå. Så tröttheten var fullt berättigad... ;)

Ann-Sofie utanför Paltzerian i Öjebyn.

Fast vi hade ju börjat med frukost nr 2 på Wayne´s innan vi nådde paltzerian...

Här fotas det utanför garveriet i Böle medan vi väntade på att de skulle öppna.

Rabarberiet.

Rabarber utanför rabarberiets uteservering.

Jag utanför Rabarberiet.

Min vegetariska paltsymfoni till vänster, Ann-Sofies friterade palt med gravad lax och gravlaxsås till höger.
Rabarberfricka och hjortrondricka. Mmm.

Så här soligt var det i Boden när vi drack eftermiddagskaffe! Boden vann värmepriset.

Renarna svänger av.

Mer renar.

Vi nådde Seskaröbron. Helt klart en plats för fotografering.

jag är glad vid Seskaröbron.

Ann-Sofie fotar.

Jag och Ann-Sofie avslutar fotosessionen. Dags att åka över bron.

På väg över.

Kyrkan på Seskarö.

Middag var fina grejjer. I vår pyttestuga :)

Sjukt hungrig.

Ann-Sofie vid träsket. Det hade nog gått att bada där, det blir varmt ganska fort men vi hade "tyvärr" glömt badkläderna.

Men det går även bra att titta. Vacker plats det där Träsket.

Jag njuter av kvällsolen.

Lite mer träsket.

Om jag är fixerad vid Träsket så är Ann-Sofie väldigt fascinerad av lingonblommor.
Ann-Sofie, den här är till dig!

Mysstugan! Ta en titt på proportionerna stuga vs.Renault Clio...

Dag två. Tisdag. Vi är på väg mot kaffe i Haparanda.

Kyrkan i Haparanda inuti.

Utanpå. Inte riktigt samma sak.

Pizzaslice på IKEA i Haparanda.

Fotografering av Kukkolaforsen.

Det är något speciellt med naturkrafter.