Ansvar

Ansvar blir lätt förknippat med skuld, som en människa så klokt uttryckte det i helgen. Ansvar innebär frihet, valmöjligheter, styrka, integritet och frihet att bestämma över sin egen tid. Eller så betyder ansvar skuld, samvetskval, slitningar (geografiska och känslomässiga) och tidsbrist. Vad väljer du? Det är så många möjligheter att välja som vi människor kastar bort, bland dessa har vi möjligheterna att ändra synen på hur vi lever vårt eget liv. Hur lever du ditt liv och vilka jagar dig? Vem är ute efter dig och vilka är skyldiga till att du är stressad/utarbetad/ledsen/trött/otränad osv. Antagligen ingen mer än du själv. Jag har tyckt väldigt synd om mig själv många gånger i livet och gör fortfarande då och då men insikten av att jag väljer och tar ansvar för hur mitt liv ska vara gör mig starkt medveten om att när saker går åt helvete kan jag styra stormarna dit jag vill istället. Du är huvudpersonen i ditt liv och du regisserar, komponerar musiken, skriver manus, bestämmer scenografi och inspelningsplatser för de olika scenerna. Vem/vilka som får agera statister och biroller väljer hur du vill, utan eftertanke eller med nogranna audions. Du har själv lagt in de mer dramatiska scenerna innehållande tårar, skräck och passion. Som alltid klarar huvudpersonen sig ur dessa starkare än någonsin. Skillnaden från en film är att du även är den enda professionella kritikern, den enda med rätt att döma ditt liv; den enda du behöver lyssna på. Så tänk på vad du säger till dig själv, hur du dömer dig och beskriver dig själv. Ge dig själv fem av fem i varje scen! Biosalongen är full av andra människor som du inte ser ansiktena på men de älskar dig oavsett vad kritikern säger. Försök se dig själv med deras ögon då och då, är deras kärlek till dig mer ovillkorlig än din egen? Allt är möjligt, skådespelare får lära sig att älska sin karaktär oavsett vem de gestaltar så gör detsamma i riktiga livet. Det är det finaste du kan ge dig själv.

Kommentarer
Postat av: Sanna E

Hjälp Sanna E att välja färg på sin tatuering

Ska hon ha ett rosa eller svart hjärta på handleden?

Rösta här: http://sannornas.blogg.se/2008/august/hjalp-mig-att-bestamma-farg.html

2008-08-11 @ 15:09:49
URL: http://sannornas.blogg.se/
Postat av: Tessi

ha en bra dag :)

2008-08-11 @ 15:13:10
URL: http://tessiilie.blogg.se/

Hej! Skriv gärna något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig!

Min e-postadress är: (kommer inte visas på bloggen)

URL/Bloggadress:

Det här är min hälsning:

Trackback
RSS 2.0